Monday, April 16, 2012

Ubi Keledek Dipolitikkan



1) Di suatu petang, seorang kawan saya telah post di wall FB gambar di atas.

2) Itu adalah menu minum petangnya. Sekadar nak berkongsi gambar menu petang tradisional yang memang lazat di makan sekali-sekala.

3) Ramai yang komen, bertanya itu ini dan saya turut komen dengan ringkas membayangkan betapa sedap menu tersebut. Tiba-tiba muncul satu komen yang lebih kurang begini bunyinya;

"Ramai takut undi PR bimbang terpaksa makan ubi@ keledek macam zaman Jepun dulu. Apa masalahnya makan ubi kayu @ubi keledek?"

4) Sampai gambar ubi keledek pon nak dipolitikkan?

5) Apa la nak jadi manusia sekarang ni. Mungkin ia sekadar senda gurau, tapi saya yakin ada juga percubaan telunjuk lurus kelingking berkait dalam komen tersebut.

6) Saya memilih untuk tidak respon komen itu dan saya harap orang lain juga begitu. Saya huraikan di blog ini sebagai perkongsian pemikiran sahaja.

7) Bukan apa, kalaulah saya komen contohnya "mengapa dipolitikkan ubi keledek ini?" pasti ramai manusia yang melatah dan komen menjadi lebih panjang kerana fokusnya bukan lagi pada ubi keledek.

8) Saya selesa dengan menu diet saya sekarang, ia seimbang. Kalau orang tu nak makan ubi selamanya, terpulanglah. Pada saya, sesekali makan ubi ok, tapi bukan selamanya.

Sunday, April 15, 2012

Demonstrasi Pelajar - Indoktrinisasi Tidak Langsung

1) Demonstrasi oleh pelajar universiti bukan baru dalam dunia ini, apatah lagi di Malaysia. Banyak telah diperkatakan sejak dulu hingga hari ini.

2) Pelajar universiti (selepas ini disebut sebagai pelajar sahaja) merasakan mereka tahu sesuatu yang rakyat majoriti tidak tahu, justeru itu mereka memperjuangkan kepercayaan itu.

3) Perjuangan itu disokong pula oleh beberapa kumpulan atau individu lain yang biasanya mempunyai fakta atau maklumat yang menguatkan kepercayaan pelajar contohnya NGO, pemimpin politik atau sesiapa sahaja.

4) Demonstrasi atau protes yang biasa kita lihat ialah seperti perarakan, perhimpunan, usaha untuk menghantar memorandum dan banyak lagi yang biasa melibatkan sejumlah pengikut membawa sepanduk, edaran nota, ucapan yang bersemangat dll.

5) Apa yang membezakan suasana demo hari ini ialah isu yang diperjuangkan.

6) Memang negara demokrasi membenarkan kebebasan bersuara (dengan had tertentu dlm perlembagaan. Sejarah negara kita memperlihatkan kepelbagaian isu di bawa sewaktu demo pelajar.

7) YB Saifudin Abdullah menulis dalam bukunya Kalau Saya Mahasiswa, yang mana tahun 1974 adalah tahun akhir zaman kemuncak gerakan mahasiswa kerana setelah peristiwa demonstrasi Baling pada Disember 1974, pindaan telah dibuat terhadap AUKU 1971 pada awal tahun 1975 (dikenali sebagai Pindaan 1975), dan setelah itu, jelas kelihatan berlaku perubahan yang besar dari segi bermulanya zaman kelembapan gerakan mahasiswa.

8) Kenapa sekarang pelajar universiti seakan kembali aktif berdemo?

9) Kesan The Arab Spring? Mungkin.

10) Keadaan sosial, ekonomi dan politik negara kini semakin tenat? Barangkali. Akan tetapi, negara serantau lain juga menghadapi masalah yang sama. Adakah pelajar mereka berdemo?

11) Pemikiran saya, ini adalah satu kesan evolusi secara tak langsung yang berlaku hasil dari indoktrinisasi sistem pendidikan kita yang 'lemah'. Apa yang lemah ye?

12) Saya ringkaskan, bermula dari lantikan guru. Apabila guru yang dilantik adalah dari kalangan graduan yang gagal memperolehi kerja dalam bidang yang mereka minat. Menceburi profesion keguruan kerana permintaan ibu bapa dan bukan minat mereka. Maka, jadilah mereka sebagai guru yang hanya makan gaji sebagai penjawat awam. Bukan semua guru begitu, tapi yang nyata naluri nak mendidik sudah tiada (saya merujuk dari aspek kesungguhan).

13) Jika tidak, masakan ramai guru yang buat MLM, direct selling dan meniaga secara tradisional? Ada banyak masa kerana komitmen kerja tidak seperti bekerja di pejabat (8-5) dan peluang untuk buat duit tambahan. Mengapa tidak!

14) Ini berlaku lebih dari 10 tahun lalu.

15) Maka lahirlah pelajar dari sistem persekolahan yang diajar oleh guru yang kurang komitmen. Pelajar hanya belajar menghafal. Tidak didedahkan dengan kemahiran berfikir dalam erti kata sebenar dan mereka gagal membina kemahiran kognitif yang diperlukan dalam survival hidup.

16) Ikut saja apa cikgu cakap. Mereka terbiasa, doktrin mengatakan cikgu semua betul, orang besar cakap semua betul. Mesti kena ikut. Oleh itu, ikut saja la!

17) Hafal dan menghafal hingga akhirnya mereka masuk universiti. Sayangnya mereka hanya pandai menghafal dan kemahiran berfikir yang dibina tidak cukup untuk menganalisa situasi secara kritikal. Hanya setakat pemikiran asas atau lapisan pertama tapi bukan peringkat tertinggi. Mungkin juga, ia berterusan hingga peringkat sarjana (barangkali tidak sampai ke peringkat doktor falsafah).

18) Inilah yang terjadi kepada pelajar kita hari ini. Mereka gagal melihat isu dari sudut sebenar atau dari pelbagai sudut untuk menganalisa situasi. Hasilnya mereka gagal mencari punca masalah dan tersalah percaturan untuk mencari penyelesaian.

19) Sebab itu apabila dipelawa berdemo, mereka turut. Sedangkan isu sebenar mereka juga tidak jelas. Apakah ia akan berhasil, mereka juga tidak pasti.

20) Kesan indoktrinisasi ini perlukan reformasi dan transformasi pada sistem pendidikan kita. Banyak yang perlu diberi nafas baru. Soalnya sekarang, di mana nak bermula?

Saturday, April 14, 2012

Muhasabah Diri (Sendiri)

1) Datuk Dr Yusof Hussain, bekas mufti Wilayah PErsekutuan sewaktu menjadi Rektor KISDAR memberikan kesan kepada hidup saya.

2) Dalam satu sesi majlis ilmu beliau, saya sangat tertarik dengan konsep muhasabah diri sendiri yang beilau kupas berkaitan kisah hidup mayarakat dan umat Islam di Malaysia.

3) Saya masih ingat, ia adalah majlis ilmu yang menjelaskan kosep Islam Hadhari di zaman Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri tidak lama dulu.

4) KAta beliau, masalah dgn umat ISlam di kalangan masyarakat MAlaysia hari ini ialah merasakan diri sendiri semua betul dan orang lain semua salah. Mereka tidak muhasabah diri sendiri tapi asyik muhasabah diri orang lain. Muhasabah tu dah betul, tapi yang tak betulnya ialah kerana tidak muhasabah diri sendiri sebaliknya sibuk bercakap tentang hal orang. Cerita hal agama orang, keimanan orang, dan lain-lain lagi (tak kena gaya).

5) Muhasabah diri ni datang dari perkataan hisaba yang bermaksud menghitung diri dari segi bahasa. Dari segi istilah, muhasabah bermaksud menghitung segala-galanya tentang diri kita, akhlak, ibadat, kelemahan dan lain-lain. Konsep muhasabah ni baik untuk kita perbaiki diri sendiri, sebagai check and balance.

6) Mendengar pernyataan tentang konsep muhasabah diri sendiri, saya bertanya diri sendiri dan timbul rasa insaf. Betul, kita bukan semua betul sepanjang masa.

7) KAlaulah semua orang muhasabah diri sendiri, aman dunia. Cemerlang hidup.

8) Saya cuba berkongsi pernyataan ini. Dengan rakan. Dengan ahli keluarga. Dengan staf. Dan ramai lagi.

9) Sayangnya, bukan semua orang boleh terima. Pelik betul. Kenapa yer?

10) Mungkinkah kerana saya bukan bukan bekas mufti Wilayah Persekutuan?

11) Bukankah dakwah itu termasuk dalam kategori menyampaikan. Saya menyampaikan yang baik.

12) Bila direnungkan dan saya muhasabah diri sendiri (juga sedikit muhasabah diri orang lain yang patut saya muhasabahkan), saya fikir mereka yang tidak boleh terima pernyataan yang baik, kerana hatinya sudah mati! Kerana bebalisme. Kerana Allah tidak lagi mengizinkan unsur yang baik masuk ke dalam dirinya. Rugilah mereka yang dalam kategori itu. Nauzubillahiminzalik.

Tuesday, April 10, 2012

Keberkatan Kerja Sebagai Ibadat

1) Saya terbaca posting yang sangat baik dari wall fb kawan-kawan tentang pernyataan oleh Prof Dr Muhaya, pakar mata dan pakar inspirasi negara. posting tersebut lebih kurang berbunyi;

Jika gaji kita RM 5000 tetapi kita kerja kuat seperti gaji RM 20000, Allah SWT akan berikan beza RM 15000 itu samada dalam bentuk duit, anak soleh, hidup bahagia dan lain-lain. Jika gaji kita RM 5000 tapi kita kerja malas macam gaji RM 2000, beza RM 3000 itu Allah akan tarik samada dalam bentuk kecurian, kesusahan, anak nakal dan seumpamanya.

2)Tahniah Prof Dr Muhaya, terkesan di hati saya. Dan saya yakin di hati ramai rakyat Malaysia lain.

3) Selama ini itulah rasa dan perasaan yang saya alami. Cuma, tak dapat untuk saya luahkan dalam perkataan. Saya kira Prof Muhaya mengungkapkan dalam bentuk kata dengan sangat baik setiap tindakan yang berlaku sehingga ia begitu menyentuh jiwa.

4) Saya insaf, hari ini ramai yang agak berkira bila melakukan tugas di pejabat walhal ia untuk tujuan mencari nafkah dan reski yang halal untuk keluarga.

5) Mengapa begitu?