Wednesday, March 27, 2013

Menjadi Positif

I learn a lot from Captain John H. Miller by this powerful quotes : "I don't gripe to you, Reiben. I'm a captain. There's a chain of command. Gripes go up, not down. Always up. You gripe to me, I gripe to my superior officer, so on, so on, and so on. I don't gripe to you. I don't gripe in front of you. You should know that as a Ranger".

1. Bukan mudah menjadi seorang manusia yang positif.

2. Lebih-lebih lagi dalam persekitaran yang negatif. Dipenuhi pengaruh jahat yang mencabar dan menggugat keimanan.

3. Saat nak menulis posting ini juga rasa dan perasaan sangat malas

4. Kerana mahu melawan perasaan negatif itu, jari jemari digagahkan juga untuk menaip dan menulis luahan hati.

5. Kerana semuanya tersimpan dalam hati. Maka yang dinukilkan ini ialah luahan hati.

6. Menjadi modal insan yang berfikiran positif adalah aset yang tidak ternilai kepada organisasi. Apatah lagi jika modal insan tu ialah seorang ketua yang berkeupayaan memimpin.

7. Memimpin merupakan kemahiran mempengaruhi dan membimbing yang memerlukan kekuatan untuk menggerakkan insan lain untuk bekerja ke arah satu matlamat yang sama.

8. Tentunya matlamat yang sama itu harus bersandar kepada sesuatu yang positif.

9. Satu-satunya semangat yang membuatkan saya masih menjadi positif ialah kerana sikap "being different"!

10. Kerana hanya usaha yang luar biasa sahaja akan menghasilkan keberhasilan yang luar biasa. Sayangnya, bukan semua faham.

Saturday, March 16, 2013

"Nanti Saya Check!"

1. Pengurusan dan tadbir urus adalah satu proses berterusan yang memerlukan kemahiran individu seorang manusia hebat bernama ketua.

2. Ada ketikanya, koordinasi ketua dalam mengurus dan mentadbir memerlukan komitmen semua subordinat.

3. Ada banyak sumber yang terlibat perlu digerakkan. Ada ketikanya, ia digerakkan sederap.

4. Empat fungsi pengurusan itu sendiri sepatutnya menjadi asas buat seorang pengurus tidak kira di peringkat mana juga pengurusan itu terlibat.

5. Malangnya, bukan semua manusia bergelar pengurus tahu dan faham fungsi asas pengurusan iaitu merancang, mengatur, memimpin dan mengawal.

6. Nak mudah, ingat dalam Bahasa Inggeris empat huruf ni POLC - planning, organizing, leading, controlling.

7. Pelik kalau dalam sebuah organisasi pekerjaan, seorang pengurus yang sudah lama bekerja hanya boleh memberikan jawapan "saya akan check" kepada apa juga soalan yang diajukan.

8. Jawapan seperti ini sebenarnya hanya membuktikan bahawa pengurus itu 'tidak cukup berfikir' atau berfikir setengah masak.

9. Apakan tidak? Seorang pengurus bukan kan perlu tahu, perkara yang paling asas iaitu merancang tugas yang dilakukan. Kemudiannya mengatur strategi perlaksanaan. Selepas itu memimpin sumber tidak kira ianya sumber manusia, bahan mentah, informasi atau apa sahaja. Akhir sekali ia patut tahu mengawal keadaan dan situasi supaya semuanya dalam kawalan. Inilah faktor kejayaan pengurusan seorang pengurus yang 'buat kerja'.

10. Disini pentingnya peranan 'superior' di peringkat atasan. Perlu celik mata hati supaya tidak membiarkan 'ahli pasukan' yang menjadi 'penumpang' seumpama ini menjadi parasit organisasi yang merosakkan zat-zat kehebatan dan kelancaran tadbir urus.

11. Mungkin juga superior turut mengamalkan pengurusan jenis "nanti saya check?".

12. Jika betul, tidak mustahil situasi tidak efisyen seperti ini terus dibiarkan dalam organisasi. Wallahuallam.