Monday, April 16, 2012

Ubi Keledek Dipolitikkan



1) Di suatu petang, seorang kawan saya telah post di wall FB gambar di atas.

2) Itu adalah menu minum petangnya. Sekadar nak berkongsi gambar menu petang tradisional yang memang lazat di makan sekali-sekala.

3) Ramai yang komen, bertanya itu ini dan saya turut komen dengan ringkas membayangkan betapa sedap menu tersebut. Tiba-tiba muncul satu komen yang lebih kurang begini bunyinya;

"Ramai takut undi PR bimbang terpaksa makan ubi@ keledek macam zaman Jepun dulu. Apa masalahnya makan ubi kayu @ubi keledek?"

4) Sampai gambar ubi keledek pon nak dipolitikkan?

5) Apa la nak jadi manusia sekarang ni. Mungkin ia sekadar senda gurau, tapi saya yakin ada juga percubaan telunjuk lurus kelingking berkait dalam komen tersebut.

6) Saya memilih untuk tidak respon komen itu dan saya harap orang lain juga begitu. Saya huraikan di blog ini sebagai perkongsian pemikiran sahaja.

7) Bukan apa, kalaulah saya komen contohnya "mengapa dipolitikkan ubi keledek ini?" pasti ramai manusia yang melatah dan komen menjadi lebih panjang kerana fokusnya bukan lagi pada ubi keledek.

8) Saya selesa dengan menu diet saya sekarang, ia seimbang. Kalau orang tu nak makan ubi selamanya, terpulanglah. Pada saya, sesekali makan ubi ok, tapi bukan selamanya.

Sunday, April 15, 2012

Demonstrasi Pelajar - Indoktrinisasi Tidak Langsung

1) Demonstrasi oleh pelajar universiti bukan baru dalam dunia ini, apatah lagi di Malaysia. Banyak telah diperkatakan sejak dulu hingga hari ini.

2) Pelajar universiti (selepas ini disebut sebagai pelajar sahaja) merasakan mereka tahu sesuatu yang rakyat majoriti tidak tahu, justeru itu mereka memperjuangkan kepercayaan itu.

3) Perjuangan itu disokong pula oleh beberapa kumpulan atau individu lain yang biasanya mempunyai fakta atau maklumat yang menguatkan kepercayaan pelajar contohnya NGO, pemimpin politik atau sesiapa sahaja.

4) Demonstrasi atau protes yang biasa kita lihat ialah seperti perarakan, perhimpunan, usaha untuk menghantar memorandum dan banyak lagi yang biasa melibatkan sejumlah pengikut membawa sepanduk, edaran nota, ucapan yang bersemangat dll.

5) Apa yang membezakan suasana demo hari ini ialah isu yang diperjuangkan.

6) Memang negara demokrasi membenarkan kebebasan bersuara (dengan had tertentu dlm perlembagaan. Sejarah negara kita memperlihatkan kepelbagaian isu di bawa sewaktu demo pelajar.

7) YB Saifudin Abdullah menulis dalam bukunya Kalau Saya Mahasiswa, yang mana tahun 1974 adalah tahun akhir zaman kemuncak gerakan mahasiswa kerana setelah peristiwa demonstrasi Baling pada Disember 1974, pindaan telah dibuat terhadap AUKU 1971 pada awal tahun 1975 (dikenali sebagai Pindaan 1975), dan setelah itu, jelas kelihatan berlaku perubahan yang besar dari segi bermulanya zaman kelembapan gerakan mahasiswa.

8) Kenapa sekarang pelajar universiti seakan kembali aktif berdemo?

9) Kesan The Arab Spring? Mungkin.

10) Keadaan sosial, ekonomi dan politik negara kini semakin tenat? Barangkali. Akan tetapi, negara serantau lain juga menghadapi masalah yang sama. Adakah pelajar mereka berdemo?

11) Pemikiran saya, ini adalah satu kesan evolusi secara tak langsung yang berlaku hasil dari indoktrinisasi sistem pendidikan kita yang 'lemah'. Apa yang lemah ye?

12) Saya ringkaskan, bermula dari lantikan guru. Apabila guru yang dilantik adalah dari kalangan graduan yang gagal memperolehi kerja dalam bidang yang mereka minat. Menceburi profesion keguruan kerana permintaan ibu bapa dan bukan minat mereka. Maka, jadilah mereka sebagai guru yang hanya makan gaji sebagai penjawat awam. Bukan semua guru begitu, tapi yang nyata naluri nak mendidik sudah tiada (saya merujuk dari aspek kesungguhan).

13) Jika tidak, masakan ramai guru yang buat MLM, direct selling dan meniaga secara tradisional? Ada banyak masa kerana komitmen kerja tidak seperti bekerja di pejabat (8-5) dan peluang untuk buat duit tambahan. Mengapa tidak!

14) Ini berlaku lebih dari 10 tahun lalu.

15) Maka lahirlah pelajar dari sistem persekolahan yang diajar oleh guru yang kurang komitmen. Pelajar hanya belajar menghafal. Tidak didedahkan dengan kemahiran berfikir dalam erti kata sebenar dan mereka gagal membina kemahiran kognitif yang diperlukan dalam survival hidup.

16) Ikut saja apa cikgu cakap. Mereka terbiasa, doktrin mengatakan cikgu semua betul, orang besar cakap semua betul. Mesti kena ikut. Oleh itu, ikut saja la!

17) Hafal dan menghafal hingga akhirnya mereka masuk universiti. Sayangnya mereka hanya pandai menghafal dan kemahiran berfikir yang dibina tidak cukup untuk menganalisa situasi secara kritikal. Hanya setakat pemikiran asas atau lapisan pertama tapi bukan peringkat tertinggi. Mungkin juga, ia berterusan hingga peringkat sarjana (barangkali tidak sampai ke peringkat doktor falsafah).

18) Inilah yang terjadi kepada pelajar kita hari ini. Mereka gagal melihat isu dari sudut sebenar atau dari pelbagai sudut untuk menganalisa situasi. Hasilnya mereka gagal mencari punca masalah dan tersalah percaturan untuk mencari penyelesaian.

19) Sebab itu apabila dipelawa berdemo, mereka turut. Sedangkan isu sebenar mereka juga tidak jelas. Apakah ia akan berhasil, mereka juga tidak pasti.

20) Kesan indoktrinisasi ini perlukan reformasi dan transformasi pada sistem pendidikan kita. Banyak yang perlu diberi nafas baru. Soalnya sekarang, di mana nak bermula?

Saturday, April 14, 2012

Muhasabah Diri (Sendiri)

1) Datuk Dr Yusof Hussain, bekas mufti Wilayah PErsekutuan sewaktu menjadi Rektor KISDAR memberikan kesan kepada hidup saya.

2) Dalam satu sesi majlis ilmu beliau, saya sangat tertarik dengan konsep muhasabah diri sendiri yang beilau kupas berkaitan kisah hidup mayarakat dan umat Islam di Malaysia.

3) Saya masih ingat, ia adalah majlis ilmu yang menjelaskan kosep Islam Hadhari di zaman Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri tidak lama dulu.

4) KAta beliau, masalah dgn umat ISlam di kalangan masyarakat MAlaysia hari ini ialah merasakan diri sendiri semua betul dan orang lain semua salah. Mereka tidak muhasabah diri sendiri tapi asyik muhasabah diri orang lain. Muhasabah tu dah betul, tapi yang tak betulnya ialah kerana tidak muhasabah diri sendiri sebaliknya sibuk bercakap tentang hal orang. Cerita hal agama orang, keimanan orang, dan lain-lain lagi (tak kena gaya).

5) Muhasabah diri ni datang dari perkataan hisaba yang bermaksud menghitung diri dari segi bahasa. Dari segi istilah, muhasabah bermaksud menghitung segala-galanya tentang diri kita, akhlak, ibadat, kelemahan dan lain-lain. Konsep muhasabah ni baik untuk kita perbaiki diri sendiri, sebagai check and balance.

6) Mendengar pernyataan tentang konsep muhasabah diri sendiri, saya bertanya diri sendiri dan timbul rasa insaf. Betul, kita bukan semua betul sepanjang masa.

7) KAlaulah semua orang muhasabah diri sendiri, aman dunia. Cemerlang hidup.

8) Saya cuba berkongsi pernyataan ini. Dengan rakan. Dengan ahli keluarga. Dengan staf. Dan ramai lagi.

9) Sayangnya, bukan semua orang boleh terima. Pelik betul. Kenapa yer?

10) Mungkinkah kerana saya bukan bukan bekas mufti Wilayah Persekutuan?

11) Bukankah dakwah itu termasuk dalam kategori menyampaikan. Saya menyampaikan yang baik.

12) Bila direnungkan dan saya muhasabah diri sendiri (juga sedikit muhasabah diri orang lain yang patut saya muhasabahkan), saya fikir mereka yang tidak boleh terima pernyataan yang baik, kerana hatinya sudah mati! Kerana bebalisme. Kerana Allah tidak lagi mengizinkan unsur yang baik masuk ke dalam dirinya. Rugilah mereka yang dalam kategori itu. Nauzubillahiminzalik.

Tuesday, April 10, 2012

Keberkatan Kerja Sebagai Ibadat

1) Saya terbaca posting yang sangat baik dari wall fb kawan-kawan tentang pernyataan oleh Prof Dr Muhaya, pakar mata dan pakar inspirasi negara. posting tersebut lebih kurang berbunyi;

Jika gaji kita RM 5000 tetapi kita kerja kuat seperti gaji RM 20000, Allah SWT akan berikan beza RM 15000 itu samada dalam bentuk duit, anak soleh, hidup bahagia dan lain-lain. Jika gaji kita RM 5000 tapi kita kerja malas macam gaji RM 2000, beza RM 3000 itu Allah akan tarik samada dalam bentuk kecurian, kesusahan, anak nakal dan seumpamanya.

2)Tahniah Prof Dr Muhaya, terkesan di hati saya. Dan saya yakin di hati ramai rakyat Malaysia lain.

3) Selama ini itulah rasa dan perasaan yang saya alami. Cuma, tak dapat untuk saya luahkan dalam perkataan. Saya kira Prof Muhaya mengungkapkan dalam bentuk kata dengan sangat baik setiap tindakan yang berlaku sehingga ia begitu menyentuh jiwa.

4) Saya insaf, hari ini ramai yang agak berkira bila melakukan tugas di pejabat walhal ia untuk tujuan mencari nafkah dan reski yang halal untuk keluarga.

5) Mengapa begitu?

Sunday, March 25, 2012

Kesultanan Melayu di Jambi

1. Waktu belajar dalam salah satu kuliah Politik Asia Tenggara di UUM dulu, saya pernah bertanya pada sebuah kumpulan yang membuat pembentangan tentang Indonesia, kemanakah berkuburnya institusi Raja di Indonesia?

2. Saya ditempelak. Kumpulan tersebut yang rata-ratanya adalah pelajar senior mengatakan institusi Raja di Indinesia tidak terkubur, sebaliknya masih ada.

3. Saya tidak bersetuju kerana pada pandangan saya, jika ianya ada sekali pun tetapi tidak berfungsi seperti Institusi Raja di Malaysia, maka tiada maknanya.

4. Menurut sumber Wikipedia, Wilayah Jambi yang dulunya merupakan wilayah Kerajaan Malayu, dan kemudian menjadi bagian dari Sriwijaya. Pada akhir abad ke-14 Jambi merupakan vasal Majapahit, dan pengaruh Jawa masih terus mewarnai kesultanan Jambi selama abad ke-17 dan ke-18.

5. Kesultanan Jambi adalah kerajaan Islam yang berkedudukan di provinsi Jambi sekarang. Kerajaan ini berbatasan dengan Kerajaan Indragiri dan kerajaan-kerajaan Minangkabau seperti Siguntur dan Lima Kota di utara. Di selatan kerajaan ini berbatasan dengan Kesultanan Palembang (kemudian Keresidenan Palembang). Jambi juga mengendalikan lembah Kerinci, meskipun pada akhir masa kekuasaannya kekuasaan nominal ini tidak lagi dipedulikan. Ibukota Kesultanan Jambi terletak di kota Jambi, yang terletak di pinggir sungai Batang Hari.

6. Berdirinya kesultanan Jambi bersamaan dengan bangkitnya Islam di wilayah itu. Pada 1616 Jambi merupakan pelabuhan terkaya kedua di Sumatera setelah Aceh dan pada 1670 kerajaan ini sebanding dengan tetangga-tetangganya seperti Johor dan Palembang. Namun kejayaan Jambi tidak berumur panjang. Tahun 1680-an Jambi kehilangan kedudukan sebagai pelabuhan lada utama, setelah perang dengan Johor dan konflik dalaman.

7. Pada tahun 1903 Jambi digabungkan dengan keresidenan Palembang oleh pemerintah Hindia Belanda, dan pada tahun 1906 kesultanan Jambi resmi dibubarkan oleh Belanda. Kesultanan Jambi dipimpin oleh raja yang bergelar sultan. Raja ini dipilih dari perwakilan empat keluarga bangsawan (suku): suku Kraton, Kedipan, Perban dan Raja Empat Puluh. Selain memilih raja keempat suku tersebut juga memilih pangeran ratu, yang mengendalikan jalan pemerintahan sehari-hari. Dalam menjalankan pemerintahan pangeran ratu dibantu oleh para menteri dan dewan penasihat yang anggotanya berasal dari keluarga bangsawan. Sultan berfungsi sebagai lambang penyatuan dan mewakili negara bagi dunia luar.

8. Pada 19 Mac 2012, SULTAN Abddurrahman Thaha Saifuddin telah dinobatkan secara rasmi sebagai Sultan Jambi. Sultan Abdurrahman Thaha adalah dari keturunan keluarga Sultan JAmbi sebelum ini diangkat semula dan dilantik sebagai Sultan. Soalnya mengapa dan kenapa sekarang?

9. Pada hemat saya, tentunya kerana faktor lambang penyatuan dan bagaimana apabila dilihat Institusi Raja di Malaysia terus kekal kukuh sebagai sebuah institusi yang dihormati dan berdaulat. Nyata sekali, kesilapan yang dilakukan oleh penjajah Belanda dulu perlu dibetulkan kerana ia bukan satu keputusan yang memberi manfaat kepada rakyat Indonesia.

10. Saya rasa, rakyat MAlaysia keseluruhan perlu bersyukur kerana Malaysia ditakdirkan melaksanakan gabungan sistem pentadbiran negara secara Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Ini kerana, gabungan sistem ini menjadi satu elemen 'check and balance' yang sangat baik.

11. Indonesia dan banyak negara lain adalah antara contoh negara yang sudah meminggirkan atau menolak terus sistem monarki dalam pentadbiran negara. Bukanlah sistem tersebut perlu dikekalkan sebagai satu warisan semata-mata atau perlu pula kita kembali kepada sistem monarki secara tradisional seperti zaman dulu kerana bukan juga semua negara pada hari ini sesuai melaksanakan sistem seperti mana di negara Brunai yang dilihat sangat tenang dan aman.

12. Sebaiknya, rakyat Malaysia perlu terus menghargai Kesultanan Melayu di Malaysia sebagai seorang rakyat Malaysia. JAngan hanya ingat Sultan dan Raja Melayu hanya untuk orang Melayu. Daulat Tuanku!

Thursday, March 8, 2012

SBPA

1. Kecewa sungguh bila SBPA dibatalkan.

2. Hasrat tersirat utk melihat berlakunya transformasi minda di kalangan penjawat awam gagal dihayati. Sejak dari mula diperkenalkan, SBPA tak habis-habis dicemuh dan dipertikaikan.

3. Dari aspek battle of perception, SBPA telah tewas dan tidak diberi peluang mempertahankan diri.

4. Difahamkan proses merangka dan menyediakan dokumentasi SBPA tidak dirakyatkan. Justeru mungkin skopnya lebih kepada 'Putrajaya' hingga terlepas pandang banyak element diluar skop tersebut terutamanya perkhidmatan awam luar bandar dan badan berkanun.

5. Inilah bahananya.

6. Perdana Menteri telah tegaskan sejak mula mengambil alih pemerintahan negara, bahawa era di mana kerajaan tahu segalanya sudah berakhir.

7. Perkhidmatan awam adalah tulang belakang sebuah kerajaan seperti tulisan Abdullah Sanusi. Malangnya peneraju dan pemain utama dalam perkhidmatan awam tidak menghayatoi saranan YAB Perdana Menteri.

8. Sedih lah, kalau jadi Perdana Menteri. Saranan dan usaha kuat tak disahut oleh pemain utama dlm perkhidmatan awam. Hanya Perdana Menteri yg nak buat transformasi?

9. Apa yg dihebahkan hanya insentif kewangan tapi bukan fokus kpd penambahbaikan perkhidmatan. Faktor memperkasakan modal insan, org tak minat. Peluang memperluaskan skop kerjaya di organisasi luar disambut dingin oleh sesetengah ketua jabatan. Exit policy, performance base, masih tak boleh diterima dlm perkhidmatan awam.

10. Tapi, gaji naik semua org nak! Tak malu ke?

Tuesday, February 28, 2012

Menyesakkan

1. Sejak 2 minggu lalu, masa saya rasakan berlalu sangat pantas.

2. Sedihnya, saya terlalu banyak luangkan masa dgn tugasan luar dan meninggalkan keluarga. Tapi saya bersyukur kepada Allah krn setidaknya Allah buka saya jalan utk lihat dunia luar pejabat buat seketika dan cari kesempatan melapangkan fikiran utk agenda lain yg lebih besar.

3. Kalau langsung tak keluar pon, tak boleh juga. Lebih tension. Sebab itu selalu diingatkan, kita merancang Allah juga merancang. Tetapi perancangan Allah itu jauh lebih baik dan sempurna dengan hikmah yg tersurat dan tersirat.

4. Saya hanya berharap diberikan kesihatan tubuh badan oleh Allah SWT dan kesihatan yg sama kepada anak2 dan isteri serta keluarga terdekat saya. Kerana hanya dengan cara ini saya dpt laksanakan semua tugas dgn aman.

5. Saya juga hanya mampu berharap agar insan di sekitar faham dengan keadaan yg menyesakkan ini. Pastinya ini bukan untuk selamanya.

6. Untuk satu keadaan itu menjadi elok, ia perlulah menjadi melalui zaman tidak eloknya.

7. Semoga mereka itu faham.

8.Lebih penting dari itu, dengan semua tugas dan amanah yg menyesakkan ini, diharap ia mampu dilaksanakan dengan sebaik mungkin dengan 'good faith' dan ia menjadi satu ibadah yang diterima Allah.

9. Maka, berbaloilah kalau pun ia menyesakkan.