Wednesday, July 3, 2013

Jangan Salahkan Orang Lain

 
1. Tersentak juga bila ketua menegur tentang kualiti kerja dan kesilapan yang kita lakukan.
 
2. Apa pun, saya cepat-cepat beristighfar dan memohon petunjuk Allah.
 
3. Memang jelas nampak, kesalahannya di pihak kita. Maka kita redha dan buka pintu hati untuk menerima.
 
4. Bukan semua orang boleh menerima teguran. Dalam masa yang sama bukan semua orang menegur dengan ikhlas. Saya masih boleh berbaik sangka.
 
5. Respon terbaik apabila ditegur tentang kesilapan yang nyata kita lakukan secara langsung atau tidak langsung ialah dengan mengucapkan TERIMA KASIH atas teguran itu.
 
6. Tidak selesai masalah jika kita menyalahkan orang lain. Itu benar.
 
7. Tetapi mungkin akan timbul persoalan lain - Why always me?
 
8. Kepada Allah kita berdoa. Semoga putus asa tidak ada dalam kamus hidup.
 
9. Bila saya katakan saya tidak minat kerja. Saya maksudkannya. Memang saya tak minat kerja.
 
10. Saya tak minat kerja dengan orang yang tak mahu bekerja, malas, sambil lewa, kaki ampu, kaki bodek, mengadu domba dan mengelat serta mengulat.
 
11. Hakikat dunia pengurusan pengajian tinggi awam hari ini, bukan semua staf tahu dan faham peranan sebenar mereka dalam menjalankan tugas. Ada yang melakukan kerja, tetapi impak kepada organisasi dan pelanggan tiada.
 
12. Tidak semua staf tahu peranan mereka mendidik pelajar (bukan mengajar) melalui tugas yang mereka lakukan.
 
13. Semoga apabila kita ikhlas, Allah akan tambah reskinya kepada kita.
 
14. Memang benar, kita tak akan tahu apa yang menanti dihadapan. Hanya istiqamah yang mampu memotivasikan kita untuk terus bergerak.
 
15. Kepada Allah saya memohon. Kurniakan saya kekuatan untuk istiqamah.

No comments:

Post a Comment