Wednesday, December 9, 2009

Penilaian Persepsi : Pandangan Rakan Kita - Dulu, Kini, Selamanya

1. Hari ni saya keluar minum teh tarik dengan rakan lama di Syed Bistro, Taman Permata. Bukan sekadar kawan lama, dia ni bekas rakan sebilik saya waktu semester satu di UUM penghujung tahun 90an dulu. Kawan yang saya kenali sejak sekian lama, hari ini telah berkeluarga. Saya kenal ibu bapa dan ahli keluarga serta isterinya. Kami memang rapat sejak di UUM.

2. Hari ini dia dah berjaya. Perniagaan keluarga yang diusahakan bersama ayah dan adik-adiknya hari ini sudah menjadi satu perniagaan yang nilai urus niaganya mencecah jutaan ringgit. Sudah ada cawangan dalam negara dan di luar negara. Tapi hubungan kami sebagai kawan tetap baik. Tidak sedikit pun rakan saya ini berubah dari segi pembawakan, perwatakan, atau cara hidup. Tetap kekal bersederhana dalam semua perkara.

3. Lama tak jumpa dan bersembang tentang kenangan masa lalu. Sebelum ni kalau berjumpa pun sekadar seketika sewaktu kunjungan di hari raya. Mula sampai di Syed Bistro hampir jam 9.00 malam, sedar tak sedar jam sudah 12.45 tengah malam. Pelbagai cerita keluar. Macam-macam topik dibincangkan. Pelbagai kisah dikongsi. Aneka tips dalam pengurusan organisasi dan manusia dihuraikan.

4. Dalam melangkah pulang, terjumpa seorang lagi kenalan UUM sedang minum selang beberapa meja dalam Syed Bistro. Bukanlah teman rapat, sekadar kenalan sejak dari zaman kolej matrikulasi. Susuk tubuhnya tak berubah. Mudah menjangka dari mana dia dan sekumpulan teman-temannya yang sedang minum datang. Kerana sejak di kolej matrikulasi, dia memang aktif bersilat. Terpinga-pinga dia. Seolah tak percaya akan berjumpa kami berdua secara serentak. Kenalan saya tu orang Perak.

5. Dia tak tahu saya ni orang Kuala Lumpur. Ibu bapa dan adik-adik saya menetap di KL, dan saya memang bersekolah dan membesar di KL. Cuma rezeki saya bekerja di luar KL. Sekarang KL menjadi kampung saya. Hanya balik bila cuti, atau pada musim perayaan.

6. Dia tanya apa saya buat sekarang? Bila saya katakan, “aku buat master sekarang, dapat biasiswa dan cuti belajar”. Ketawa besar dia, sambil menghamburkan pelbagai kata-kata penghinaan yang memperlekehkan kredibiliti saya. Semuanya merujuk kepada siapa saya dan keadaan kami di kolej matrikulasi dulu. Memang la waktu matrikulasi, saya ni hebat dan dikenali dengan pelbagai konotasi kurang baik. Tapi bukan sampai ke tahap penjenayah atau buat dosa besar. Kasihan, memori kenalan saya tu masih menilai saya pada ketika kami di matrikulasi lebih 10 tahun lalu.

7. Saya pernah menulis dalam blog ini pada satu post bertajuk, Rupa Fizikal- satu penilaian semula. Inilah penilaian yang merujuk kepada rupa fizikal. Langsung tidak objektif. Sekap jarang dan cepat membuat kesimpulan bersifat ‘ceteris paribus’. Itulah busuknya hati orang yang cepat sangat buruk sangka.

8. Bekas rakan sebilik saya meyakinkan beliau, yang saya kini menjadi orang penting di sebuah institusi pengajian tinggi kerajaan di Perak. Tiba-tiba berubah nada perbualan dan ketawa besarnya!

9. “Betul ke ko keje di situ? Eh, cantik la. Boleh bantu aku dapatkan projek. Aku buat IT projek. Supply itu, ini, begitu, begini………… Sekarang ni aku dah dapat supply di Institut Darul Ridzuan, ko tolong aku yer? Bagus la kalau dah ko ada”.

10. Betul-betul la muka tak tahu malu!

11. Sekejap ko kutuk aku macam-macam, sekelip mata ko nak minta tolong aku recommend projek pulak? Itulah kata hati saya. Tapi saya ni bukan jenis orang yang meluahkan semua isi hati yang terbuku. Saya pendamkan saja. Tapi jauh di sudut hati, memang saya tak hingin nak bantu manusia yang begitu sifatnya. Jumpa tak berapa saat, kita dikutuk sakan. Alih-alih nak minta recommend project?

12. Barulah nak tanya, ko anak berapa? Bila saya katakan anak sudah empat, penuh kagum reaksinya. Masakan tidak, dia belum pun berumah tangga. Katanya sibuk uruskan perniagaan sekarang ni. Elok beno le tu yop!

13. Inilah lumrah kehidupan. Hari ini saya belajar dan mengenali lagi erti kehidupan di muka bumi ALLAH ini. Bandingkan perbezaan nilai antara bekas rakan sebilik saya yang begitu merendah diri dan menghormati kawan-kawan dengan kenalan saya yang bersilat sampai tak kahwin tadi tu? Belajar silat sampai ke tua, tapi falsafah silat tak dihayati. Padan lah tak tamat atau katam lagi jurus silatnya. Mungkin dia akan jadi pendekar tua yang tak laku. Kah kah kah!

14. Subhanallah, kau ampunilah dosa-dosaku ya ALLAH. Amin.

Wednesday, November 25, 2009

Perubahan Persepsi Terhadap Program BTN

1. Ada hikmahnya bila kerajaan Selangor mengharamkan kursus BTN kepada ‘warga’ mereka. Ini bukti bahawa ALLAH SWT maha kaya dan maha mengetahui. Usaha yang baik pasti diberkati ALLAH SWT, tambahan pula kalau pihak yang mengusahakan kebaikan memohon keredhaanNya.

2. Setidaknya sekarang semua perhatian tertumpu pada BTN. Semua tertanya-tanya kenapa. Semua mengimbau semula pengalaman menghadiri kursus BTN sama ada pada zaman sekolah atau di alam pekerjaan hatta mereka yang bakal menghadirinya. Evolusi kursus BTN sejak zaman saya sekolah sampai ke hari ini memberikan pengalaman yang pelbagai. Saya yakin dan percaya ramai yang mengalami pengalaman tersebut. Pengalaman itu membawa kepada persepsi.


3. Pada saya, pengalamannya seronok. BTN menyedarkan saya tentang potensi diri untuk menjadi pelajar cemerlang sewaktu di tingkatan 4 bila saya hadiri kursus BTN di Alor Gajah, Melaka. Ketua Jurulatih masa tu Pak Abu. Selepas lebih 10 tahun saya terjumpa Pak Abu di Kem BTN Ulu Sepri, Negeri Sembilan sewaktu menghadiri bagi tujuan SSM. Beliau kelihatan kurus sedikit tapi masih ‘hensem’. Bangga dia bila saya tegur dan katakan yang saya pernah menghadiri kursus seliaannya sejak masih di sekolah lagi.

4. Saya melihat BTN berjasa kepada saya. Menyedarkan saya tentang hakikat kehidupan dan kasih sayang ibu bapa. Sekarang saya sudah ada pekerjaan yang baik dan keluarga yang bahagia. Syukur Alhamdulillah.


5. Pandangan peribadi saya, tak wajar bila ada pihak yang haramkan kursus BTN. Tambahan pula jika tujuannya hanya atas matlamat politik. Sebab saya kata begitu ialah, mereka sebenarnya mengakui ‘format’ kursus tersebut baik. Kalau tidak masakan kursus BTN ‘digantikan’ dengan kursus lain oleh pihak konsultan?

6. Inilah aspek Spiritual Capital yang mahu dibina dalam diri setiap insan dan BTN hanya sebagai agensi pelaksana. Mereka tak salah. Tenaga Penggerak, Fasilitator dan warga BTN yang terlibat dalam kursus hanya menyampaikan fakta, bukan auta.


7. Fakta tak pernah menipu. Mereka berkongsi fakta sejarah. Mereka menyedarkan peserta kursus tentang hakikat kehidupan di Malaysia. Mereka menyedarkan tentang realiti yang sepatutnya kita hadapi. Fakta tak menipu, yang menipu ni orang yang memanipulasi fakta. Kita cari si ‘penipu’ ni dan mereka ni la yang sepatutnya ‘diharamkan’. Bukan kursus BTN.

8. Di pihak BTN, sabar la. Teruskan perjuangan kerana perjuangan kita memartabatkan agama, bangsa dan negara tidak akan berakhir. Cuma saya suka untuk berikan cadangan penambahbaikan. Dah sampai masanya BTN mempunyai kakitangan selaku Tenaga Penggerak atau Fasilitator dari kumpulan bukan Melayu. Sekarang majoriti mereka Melayu.

9. BTN akan lebih berjaya bila ada fasilitator dari kumpulan profesional yang bukan Melayu. Fasilitator BTN selalunya diambil secara sambilan dari kumpulan profesional dan mereka yang hebat latar belakangnya. Paling tidak pun pesara kerajaan dengan jawatan akhir yang hebat. Kenapa tak libatkan rakan-rakan kita dari bangsa lain? Mereka akan jadi jurucakap BTN. Tak perlu BTN mempertahankan diri mengatakan mereka betul, mereka baik dan mereka relevan. Saya sifatkan ini sebagai satu bentuk strategi.

10. Dengan kehadiran mereka, BTN tidak akan dilihat sebagai satu program untuk memelayukan peserta tetapi lebih kepada merakyatkan rakyat Malaysia yang mungkin sudah lupa kepada fakta dan sejarah. Untuk semua rakyat Malaysia yang cintakan negara dan bangsa mereka. Bukankah ini satu yang baik?


11. Di pihak pengurusan tertinggi BTN pula, sudah masanya skim perjawatan staf BTN dikaji dan diteliti dengan serius. Jangan kita lupakan staf BTN yang sudah bertahun-tahun kerja tapi masih dalam skim ‘kontrak’. Mereka pun mahu berkeluarga, membeli rumah dan harta. Sampai bila nak jadi staf kontrak?

12. Dengan skim perjawatan yang kurang menarik, hanya menyebabkan mereka meninggalkan BTN kalau dapat tawaran yang lebih baik. Rugi la, bukan mudah nak melatih pegawai dan kakitangan yang faham aliran dan matlamat perjuangan BTN. Ia mengambil masa. BTN sepatutnya boleh memohon dari JPA untuk mempunyai skim perjawatan mereka sendiri. Dengan skim perjawatan yang baik, semua rakyat Malaysia akan berminat memohon dan jadi staf BTN. Barulah keadaan kena pada tempatnya dan BTN sendiri terhindar dari fitnah atau cakap-cakap belakang yang tidak baik. Ini semua cadangan saya sahaja, saya mungkin salah tapi sebagai rakyat Malaysia yang sayangkan agama, bangsa dan negara, saya mohon mencadang. Terima kasih.

Tuesday, November 24, 2009

Monday, August 31, 2009

Persepsi Politik


1. Sudah lama saya tak tampil dengan bahan perkongsian minda. Terlalu sibuk dengan urusan pengajian dan tugasan yang perlu disiapkan di samping mengejar tarikh menyiapkan proposal dan lain-lain keperluan yang masih banyak kekurangan.

2. Bukanlah ketiadaan bahan untuk menulis. Cuma idea menarik tak sempat diolah dari isu yang pelbagai berlaku di depan mata.

3. Hujung minggu baru ni ada kesempatan untuk berbuka bersama keluarga seorang saudara di kampungnya. Hajat asal cuma nak melawat, tapi dipelawa bersungguh-sungguh supaya tunggu sampai waktu berbuka. Tak sampai hati menolak pelawaan ibu bapanya. Keduanya sangat peramah dan baik.

4. Sementara menunggu waktu berbuka yang dah tak lama, saya dihulurkan dengan pelbagai akhbar. Banyak! Ada Metro Ahad, Mingguan Malaysia, Siasah dan Harakah juga. Saya kenal saudara saya ini yang prinsip politiknya sederhana. Suka menganalisa dari semua sudut tapi tak mengulas dengan terang-terang atau memihak kepada mana-mana parti politik. Sebab itu semua akhbar utama dibelinya.

5. Saya memang membaca pelbagai akhbar sejak dulu. Tiada pantang dalam saya memilih akhbar. Semua boleh.

6. Ibu kepada saudara saya tadi merupakan seorang warga emas yang sangat peramah. Selamba di bertanya kepada saya yang sedang membaca Mingguan Malaysia, “hang ni PAS ka UMNO?”.

7. Dengan rasa geli hati kerana tak sangka soalan sedemikian akan ditanya saya menjawab dengan sopan, “tak boleh makcik, saya ni penjawat awam. Saya tak boleh berpolitik sebab saya taat setia kepada kerajaan yang memerintah. Marah orang kalau saya berpolitik sebab saya penjawat awam”. Memang itulah prinsip politik saya sejak dulu. Bukan berlakon atau mengampu, tapi saya sedar di mana bumi dipijak.

8. “Haa, tau tak pa! Tapi tengok pada janggut ni macam orang PAS? Eh, hang ni PAS ni. Semua hak ada janggut ni mesti PAS ni. Betul ka?”. Balasnya lagi sambil gelak besar.

9. Saya hanya mampu gelak dan berkata, “tak tentu makcik, mana tau saya ni ulama UMNO ka, atau ulama Barisan Nasional? Bukan semua yang ada janggut orang PAS”. Seronok berseloroh dengan warga emas sepertinya yang peramah dan selamba dengan anak-cucu.

10. “eh, mana nak ada ulama dalam UMNO! Tak dak. Hang ni kalau bukan PAS mesti jenis hak sapu dua-dua kot ni? Haaa, jaga!”. Seraya ketawa besar kami semua dalam rumah.

11. Saya anggap itu pengalaman berharga dan hanya ketawa besar menamatkan teka teki atau tajuk perbualan itu. Kami bersembang tajuk lain pula sampai waktu berbuka.

12. Apa yang nyata sekarang inilah yang disebut sebagai ‘battle of perception’. Begitu kuatnya pengaruh persepsi dalam masyarakat. Saya pernah menulis tentang Rupa Fizikal dalam post pada 12 Mac 2009. Ada yang setuju dan ada yang tidak dengan analisa saya.

13. Soalnya masyarakat moden hari ini harus lebih bijak menilai perilaku politik dalam masyarakat. Ini bukan semudah untuk merealisasikan lirik lagu Putihnya Lukisan nyanyian Meet Uncle Hussein (MUH). Kerana dinamiknya politik dalam masyarakat bukan sekadar hitam atau putih sebaliknya terlalu kompleks.

14. Salah kalau kita masih berfikiran semua yang tak berjanggut itu penyokong kuat BN atau sebaliknya kerana rupa fizikal manusia yang hipokrit boleh dimanipulasi dalam pelbagai saiz dan bentuk mengikut kepentingan yang diharapkan.

15. Dinamik politik mewujudkan pelbagai kumpulan selain penyokong dan penentang. Kumpulan pemikir politik dan pengkritik politik juga sebahagian dari komponen itu. jangan kita nafikan mereka wujud dan ada peranan dan kepentingan tersendiri dan berbeza-beza.

16. Satu sahaja persamaan yang wujud ialah mereka semua adalah pengundi jika berumur 21 tahun ke atas dan mendaftar dengan SPR. Bagaimana menarik sokongan pengundi adalah agenda parti politik. Tetapi ideologi dan pegangan adalah hak milik kekal individu.

17. Beruntunglah parti politik yang bijak membaca isyarat serta mampu mencari dengan tepat siapa penyokong asli mereka dalam persepsi masyarakat terhadap parti politik yang pelbagai dan ada kala ‘tidak kena pada tempatnya’.

18. Sedih untuk membayangkan kalau apa yang baik hari ini akan menjadi sejarah dan hanya tinggal kenangan esok. Seperti indahnya bait-bait lagu Putihnya Lukisan yang sudah menjadi sejarah kerana MUH sudah berpecah walau pun ‘sejarah’ mencatatkan mereka pernah bergelar JUARA LAGU.

Friday, August 21, 2009

Salam Ramadhan Al Mubarak




1. Sangat lama saya tidak tampil dengan penulisan baru.

2. Banyak idea tapi tak sempat menyusun ayat. Terlalu sibuk dengan urusan pengajian. Banyak yang perlu disiapkan tak sempat nak disudahkan.

3. Dikesempatan ini saya ucapkan Salam Ramadhan Al Mubarak. Selamat menunaikan ibadat puasa dengan sempurna.

4. Semoga kita mampu melipat gandakan ibadah kepada Allah SWT pada tahun ini.

5. Amin.

Wednesday, June 17, 2009

Reformasi Minda Dalam Sistem Pendidikan Negara


1. Kementerian Pelajaran telah meletakkan syarat bahawa jumlah maksimum subjek bagi peperiksaan SPM yang dibenarkan ialah 10 subjek bagi sekolah biasa dan 11 subjek bagi sekolah aliran agama.

2. Keputusan ini diambil antara lain kerana bimbang kepada persepsi bahawa Malaysia akan dilihat sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan.

3. Supaya pelajar dan guru lebih fokus.

4. Baguslah, walau pun saya secara peribadi melihat ada juga kebaikan dalam trend sebelumnya yang lebih kepada memenuhi kepuasan individu untuk melihat sejauh mana kehebatan mereka dalam menyaingi rekod cemerlang SPM negara.

5. Tidak dapat dinafikan lagi, sistem sekolah negara amat sinonim dengan sistem peperiksaan. Sesuai dengan peringkat usia pelajar sekolah itu sendiri yang sudah dimomokkan supaya lebih bersedia menjelang musim peperiksaan.

6. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

7. Zaman sekolah ni kalau nasib baik, belajar di saat akhir pun masih boleh cemerlang dalam peperiksaan. Tambah pula kalau pelajar yang sudah dibiasakan dengan soalan-soalan peperiksaan lepas. Mereka sudah boleh menjangka bentuk soalan yang akan ditanya dalam peperiksaan.

8. Akan tetapi, jika hasrat untuk tidak melihat sistem pendidikan negara lebih cenderung berorientasikan peperiksaan, satu reformasi minda adalah diperlukan secara besar-besaran.

9. Lebih tepat saya merujuk kepada sistem pendidikan tinggi negara.

10. Saya tidak setuju jika IPT juga fanatik akan sistem yang berorientasikan peperiksaan. Kerana IPT sepatutnya juga bertindak sebagai ejen perubahan kepada pelajar yang telah melalui sistem persekolahan sejak bertahun lamanya. IPT adalah ibarat sebuah gelanggang untuk mencorak langkah tari indah ilmu dan praktikal supaya dapat menari mengikut irama lagu pasaran kerja yang dahagakan modal insan unggul bertaraf dunia.

11. Jika IPT juga fanatik dengan peperiksaan, apa bezanya sekolah dan IPT?

12. Maka seharusnya penilaian pelajar haruslah lebih berat kepada aspek penilaian sebelum peperiksaan (ongoing assessment) dan bukan lagi kepada faktor bagaimana untuk pelajar boleh menjawab dengan tepat dalam peperiksaan, bagaimana pelajar perlu memahami kehendak soalan untuk mendapat markah yang baik, bagaimana untuk menghafal segala macam fakta dan konsep serta nota pensyarah untuk dicurahkan kembali dalam peperiksaan tiga jam dan menjawab seberapa banyak halaman yang termampu sehingga urat tangan tak mampu lagi menulis.

13. Saya optimis bahawa seorang pensyarah cukup profesional untuk menilai hasil tugasan pelajar secara adil. Seorang pensyarah yang benar-benar profesional dan menguasai bidang kepakaran mereka sewajarnya dapat membezakan usaha seorang pelajar yang turun padang mendapatkan data dan maklumat untuk tugasannya dengan segala macam usaha dan seorang pelajar yang hanya memuat turun bahan dari internet. Lebih dari itu, seorang pelajar yang hanya menumpang dan mengharapkan rakan-rakan sekumpulan untuk membuat tugasan untuknya.

14. Jika penilaian sebegitu pun masih sukar untuk dilakukan nyata sekali masih banyak yang perlu diperbetulkan.

15. Maka di mana harus reformasi itu bermula?

Tuesday, May 26, 2009

Falsafah Lepat Pisang




1. Hari ni ada pelbagai jenis pisang yang boleh dibuat lepat. Pisang abu, nangka, raja, berangan, mas, montel, tanduk, nipah, dan lain-lain lagi.

2. Zaman dulu, orang buat lepat pisang sebab pisang dah buruk. Ada juga keadaan di mana pisang dah busuk sebahagiannya, tapi sebahagian lagi masih boleh diselamatkan. Bukan la busuk sebab tak mandi, atau busuk sebab dikerebek haiwan, tetapi kerana dah terlampau masak. Jadi lodoh la pisang tu.


3. Nak tutup keadaan tu, maka dibuat lepat.

4. Memang sedap. Lemak, manis, gebu, empuk adalah gabungan rasa lepat pisang. Nak resipi lepat pisang? Nah ambil :


Bahan-bahan:
20 biji pisang masak ranum (kalau yang buruk tapi OK lagi pon boleh)
300 gm tepung gandum
1 sudu besar gula (kurangkan, tapi tambah manis dalam senyuman)
2 sudu besar santan (kalau banyak, jadi naik lemak)
Daun pisang (untuk membalut pisang buruk tadi supaya tak nampak buruk)
Garam

Caranya:
Potong daun pisang berukuran 15 x 15 cm dan layur di atas api hingga layu. Pisang dilecek hingga lumat. Kemudian masukkan tepung sedikit-sedikit bersama-sama gula. Kacau hingga sebati. Masukkan santan dan garam dan kacau lagi. Jika lembik, tambah sedikit tepung. Letakkan 2 sudu besar adunan tadi ke atas daun pisang dan balut memanjang. Lipat kedua-dua belah hujung daun. Seelok-eloknya biarlah sama saiz dan bentuk. Kukus sehingga masak dan hidangkan .





5. Pisang buruk boleh jadi lepat. Daun pisang yang membalut lepat mungkin boleh menutup mata sesetengah orang dari melihat sesuatu keburukan. Tapi tak cukup besar untuk menutup setiap keburukan.

6. Rasa lepat yang sedap dan enak mungkin boleh melalaikan sesetengah orang, tapi bukan semua orang makan lepat pisang. Ada yang lebih suka lepat labu, lepat nangka, lepat durian atau mungkin juga lepat mangga.

7. Kerana cabaran membuat lepat itu, bukan semua orang mampu membuatnya. Hanya yang berkemahiran dan berkeazaman tinggi sahaja mampu melakukannya. Kalau tak tahu boleh belajar, ikut aje resipi kat atas tu.

8. Tapi zaman sekarang, zaman catering. Mungkin bila dah tak reti buat, tapi nak makan lepat yang sedap, maka order sahaja la dari catering yang bertauliah. Dah tentunya sedap. Sebab lepat yang tak sedap, bukan sahaja mengingatkan kepada pisang yang buruk, tapi juga kepada kemahiran membuat lepat yang tiada pada si tukang masak.

Friday, May 15, 2009

Ketidakpuasan Hati dan Muhasabah Diri - Yang Mana Satu Datang Dahulu?



1. Saya setuju bahawa bercakap memang mudah, tapi tidak semudah untuk melaksanakan.

2. Tambahan pula cakap memang murah.

3. Ketidakpuasan hati wujud dalam diri setiap hamba Allah.

4. Mustahil ia tiada langsung walau sekelumit?

5. Dulu saya ada seorang kawan, namanya Khamel. Memang Khamel ini insan kamil yang jujur orangnya. Tapi ada sesuatu yang tak berapa nak kena pada tempatnya dengan Khamel. Katanya “aku ni tak pandai marah!”.

6. Yer ker?

7. Maka kami buat eksperimen demi eksperimen. Ternyata, kami berjaya buktikan Khamel boleh marah. Malah dalam banyak keadaan Khamel marah mengalahkan orang yang dah biasa marah. Khamel marah bila sesuatu tentang dirinya dinafikan, bila dirinya disakitkan, bila kebenaran yang dia dinyatakan tidak dipeduli.

8. Ha ha ha…………….Khamel, mana ada orang tak pandai marah?

9. Bila wujud ketidakpuasan hati, kita cenderung untuk berasa tidak senang dan selesa dalam hati dan diri kita, dan perasaan tidak senang itu akan beransur-ansur mewujudkan fikiran dan pemikiran yang berkecamuk dan keadaan tak tentu hala, hatta ia kecil atau besar seraya ia membawa juga kepada satu kesan yang disebut sebagai rasa marah. Maka itulah dinamakan marah, yakni berpunca dari ketidakpuasan hati.

10. Apa nak buat yer?

11. Sudah pasti kita mencari penyelesaian. Bagaimana caranya?

12. Inilah peranan satu lagi istilah, iaitu muhasabah.

13. Perlukah kita muhasabah diri bila tak puas hati, atau muhasabah diri dulu sebelum tak puas hati? Atau kita sewajarnya hidup dengan muhasabah diri sepanjang masa, atau mungkin kita perlu hidup dengan tidak puas hati sepanjang masa?

14. Menyelesaikan tak puas hati yang membawa kepada perasaan dan rasa marah, perlu bermula pada puncanya.

15. Kalau puncanya ada potensi untuk dibetulkan, ada tanda-tanda untuk ditambahbaik, ada ruang untuk penambahbaikan, ada peluang untuk diberikan penyelesaian yang mungkin, maka ia boleh diuruskan dengan baik.

16. Tapi kita jangan salah punca – sebab – akibat!

17. Salah analogi akan hanya memburukkan keadaan.

18. Selamat berjaya.

Wednesday, May 13, 2009

Survival Industri Kereta Nasional

Gambar Hiasan
1. Penubuhan Perusahaan Automobil Nasional (Proton) pada tahun 1983 membuka lembaran baru dalam sektor industri negara apabila Malaysia sebagai sebuah negara Islam pertama di dunia berjaya menghasilkan kereta sendiri. Kejayaan ini hasil usaha sama dengan Jepun melalui Dasar Pandang Ke Timur (1981) yang diilhamkan oleh Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri pada ketika itu. ini diteruskan dengan penubuhan Perusahaan Automobil Kedua (Perodua) pada tahun 1993 yang menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara pengeluar kereta yang gah di mata dunia.

2. Dalam meniti usia jubli peraknya, Proton seakan hilang arah. Masalah dan isu yang melanda melenyapkan kejayaan dan sejarah yang pernah dicapai sebelumnya. Hingga pada satu ketika, Perodua dilihat lebih menyerlah dari segi kualiti, pembuatan, pengurusan, pemasaran dan menjadi pilihan utama pengguna. Di mana silapnya?

3. Matlamat utama Tun Dr, Mahathir mencetuskan idea penubuhan Proton ialah supaya Malaysia mampu menghasilkan enjin. Ini kerana untuk menjadi sebuah negara maju, kita perlu menghasilkan enjin sendiri. Ini seakan asas kepada mana-mana negara maju di dunia.

4. Tiada negara berstatus negara maju yang tidak menghasilkan enjin. Mereka mempunyai identiti enjin sendiri kalau pun pada asalnya enjin itu adalah hasil cetusan teknologi negara lain.

5. Maka identiti enjin Malaysia itulah yang dicari dan dinanti. Namun, setelah hampir 20 tahun ditubuhkan, Proton terlalu syok menjual kereta. Lebih dari itu, Proton dilihat bersaing pula dengan Perodua dalam usaha untuk meningkatkan jualan.

6. Namun, penantian itu berhasil apabila kita berjaya menghasilkan enjin Campro pada tahun 2004. Setidak-tidaknya enjin ini menjadi asas pembangunan kita ke arah matlamat menjadi sebuah negara maju.

7. Tiada satu pembuatan yang sempurna kerana kesempurnaan itu milik Allah SWT. Justeru versi demi versi kepada enjin CPS ini pasti akan dibangunkan untuk penambahbaikan. Dimulakan dengan model Gen-2, Satria Neo, Waja Campro, Pesona dan yang terbaru Exora, enjin ini telah menjadi satu harapan baru kepada industri kereta nasional.

8. Sekitar tahun 2005, seorang rakan pernah bertanya kepada saya kenapa Proton agak bermasalah? Dengan spontan saya menjawab, kerana penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang tidak efisien.

9. Mudah sahaja, waktu itu ada dua segmen kereta yang popular. Pertama, ialah segmen kereta compact, inilah pilihan generasi muda, golongan eksekutif muda yang mahukan gaya dan penampilan ringkas tetapi menarik. Akan tetapi oleh sebab generasi muda ini rata-ratanya adalah mereka yang tidak berduit atau baru bekerja, mereka mahukan kereta pada harga mampu milik. Tetapi kepada yang berpendapatan tinggi, harga bukan satu masalah kerana mereka akan membayar untuk sesuatu yang mereka suka. Kedua, segmen MPV. Oleh sebab masyarakat Malaysia begitu menghargai kehidupan berkeluarga dan mempunyai anak yang ramai, maka MPV adalah segmen yang perlu kita penuhi. Inilah dua segmen yang pada ketika itu gagal dipenuhi oleh Proton.

10. Mungkin Perodua dilihat memenuhi keperluan segment kenderaan compact pada ketika itu. namun saya yakin dan percaya kalau R&D mampu bertindak agresif, mereka akan nampak keperluan seperti yang saya sebutkan itu.

11. Demi memastikan survival industri kereta nasional, R&D adalah faktor yang perlu dititik beratkan. Inilah penekanan yang harus bertindak agresif dalam berhadapan dengan pasaran automotif hari ini.

12. Apa yang jelas, hanya bahagian jualan dan pemasaran yang dilihat begitu agresif. Memang la mereka perlu agresif untuk meningkatkan jualan dan dalam masa yang sama meningkatkan keuntungan dan pendapatan syarikat terutama dengan meneroka pasaran baru tetapi R&D adalah competitive advantage yang secara langsung juga akan meningkatkan pendapatan melalui peningkatan permintaan.

13. Tidak dinafikan, kereta nasional menjadi alternatif yang baik dalam segmen kereta compact melalui jenama Myvi, Savvy, Kenari, Kelisa, Viva dan lain-lain model terdahulu tetapi penerokaan terhadap permintaan dan trend masa hadapan perlu diteruskan melalui R&D.

14. Hari ini pasaran MPV tempatan dijangka mendapat saingan hebat dari model Proton Exora yang menepati cita rasa pengguna. Exora adalah hasil R&D yang sebenarnya tidaklah cukup pantas tetapi membuktikan bahawa dalam keadaan tertekan dan mendesak, kita mampu menghasilkan suatu produk yang memenuhi keperluan.

15. Kita akan terus menanti bilakah akan terhasil sebuah kenderaan pacuan empat roda (4WD) dalam erti kata sebenar iaitu selain dari apa yang ditawarkan oleh Perodua Kembara? Ini bagi menggantikan penggunaan kenderaan 4WD jenama luar yang sangat sinonim dengan industri berat negara dan kerja-kerja luar yang memerlukan sebuah 4WD yang mampu menyahut cabaran sebenar sebuah 4WD. Lebih dari itu, sebuah 4WD yang mampu menjadi alternatif kepada majoriti pengguna 4WD di Sabah dan Sarawak yang permukaan jalannya memerlukan khidmat sebuah 4WD.

16. Berapa tahun lagi perlu kita tunggu, R&D ada jawapannya?

Friday, May 8, 2009

Menangani Jenayah Ragut


Gambar ihsan Kosmo!


1. Sungguh menyayat hati apabila mangsa ragut menemui ajal apatah lagi mereka pergi meninggalkan anak-anak yang masih kecil dan belum tahu erti kehidupan dan belum pun puas menikmati kasih sayang seorang ibu.

2. Sebab itu apabila ada peragut yang berjaya diberkas oleh orang awam, mereka akan dibelasah setengah mati. Inilah yang dikatakan sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.“Lembik” la kena taji bila salah “melompat”!

3. Saya tiada pengalaman lagi membelasah peragut. Tapi saya masih ingat pengalaman jadi “tukang tambah nasi” kepada seorang pencuri kasut yang berjaya ditangkap oleh orang ramai di sebuah masjid di Sentul beberapa tahun dulu. Sampai tak boleh bercakap pencuri tu dikerjakan oleh jemaah solat tarawih sementara menunggu polis datang. Teringin juga jadi tukang belasah peragut kalau ada peluang lepas geram.

4. Kerajaan dan pihak berkuasa pastinya berusaha mencari penyelesaian bagi menangani jenayah ini. Lebih dari itu peruntukan undang-undang sedia ada cukup untuk mendakwa pesalah jenayah ragut ke muka pengadilan.

5. Soalnya bukan mudah memberkas penjenayah in kerana mereka bersifat mobile. Kejadian juga biasanya berlaku begitu pantas dan kadang kala tiada saksi kejadian. Inilah dilema yang dihadapi dan menyukarkan lagi usaha untuk membasmi jenayah ini dari berleluasa.

6. Secara relatifnya, tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa jenayah ragut telah berevolusi. Sememangnya jenayah ragut telah berlaku di negara ini sejak sekian lama dahulu.

7. Cuma, dulu peragut meragut beg tangan dan melarikannya sambil berlari. Contohnya dalam filem Do Re Mi, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee telah memuatkan babak peragut melarikan beg tangan seorang wanita sambil mereka bertiga (Do Re dan Mi) mengejar penjenayah itu. Banyak juga filem-filem lain yang menunjukkan aksi ini.

8. Kini, jenayah ini telah berevolusi apabila peragut melarikan beg tangan yang diragut dengan bermotosikal. Seakan suatu jenayah terancang, penjenayah ini biasanya menaiki motosikal berdua dan sangat cekap melarikan diri dengan motosikal. Pastinya mereka sangat arif tentang selok-belok jalan raya dan kawasan tempat kejadian.

9. Apa yang perlu kita tumpukan sekarang ialah aspek pencegahan kepada jenayah ini.

10. Kepada pejalan kaki yang membawa beg tangan, mereka telah dinasihatkan supaya berjalan melawan arus jalan raya. Ini bagi menafikan peluang peragut.

11. Kepada kakak-kakak, adik-adik atau makcik-makcik yang bermotosikal ketahuilah bawaha anda merupakan sasaran terbaru peragut!

12. Kebanyakan jenayah ragut berlaku sewaktu mangsa sedang menunggang motosikal iaitu beg tangan tadi akan direntap dari badan atau dicuri dari bakul motosikal mangsa. Inilah yang mendedahkan mangsa kepada risiko kecederaan atau membawa kepada kematian. Bagi menafikan peluang peragut sewaktu anda bermotosikal, saya mencadangkan beberapa alternatif sebagai langkah keselamatan.

13. Pertamanya, jika ada kemampuan dan kesempatan pilihlah untuk menggunakan motosikal jenis skuter. Bukan sahaja ia lebih sesuai untuk orang perempuan, malah skuter mempunyai nilai tambah keselamatan kerana ruang tempat letak barang di bawah tempat duduk skuter itu boleh digunakan untuk menyimpan beg tangan dengan selamat dan “hilang terus” dari pandangan penjenayah yang liar matanya tatkala sedang bermotosikal. Pilihlah skuter yang besar ruang tempat simpan barangnya untuk keselamatan barangan berharga anda yang lain.

14. Keduanya, bagi motosikal selain dari skuter pasanglah kotak meletak barang di bahagian belakang (ekor) motosikal. Kotak ini boleh dikunci dan sebelum memulakan perjalanan bermotosikal, simpanlah beg tangan dan barangan beharga anda yang lain di dalam kotak ini.

15. Inilah antara langkah keselamatan yang boleh diikuti untuk mengurangkan risiko dari diragut.

16. Namun begitu jenayah ragut tidak mengira tempat sama ada di kota atau di desa dan tidak pula mengenal mangsa sama ada tua, muda, perempuan atau lelaki.

17. Cadangan yang dinyatakan juga belum tentu dapat menyelesaikan terus jenayah ini seratus peratus malah tidak dinafikan kemungkinan untuk jenayah ini terus berevolusi dalam “menyesuaikan” modus operandinya dengan kaedah-kaedah yang kita fikir mampu untuk menafikan kelangsungan jenayah tersebut.

18. Mencari punca sebenar masalah yang membawa kepada jenayah ragut adalah jalan terbaik menangani fenomena ini.

19. Siapa berani menafikan korelasi antara jenayah ragut dengan aktiviti mat rempit yang keterlaluan?

20. Siapa berani menafikan korelasi antara jenayah ragut dengan jenayah curi motosikal?

21. Siapa berani menafikan korelasi antara jenayah ragut dengan penyalahgunaan dadah?

22. Justeru itu, di mana mahu kita mulakan?

Wednesday, April 29, 2009

Falsafah Pak Pandir - Yang Remeh Temeh

1. Masih ingat lagi dengan keletah Pak Pandir yang popular dengan lagunya Yang Remeh Temeh? Lagu itu diangkat sebagai Juara Kategori Irama Malaysia pada pertandingan Juara Lagu Tahun 1992. Kita hayati bait-bait liriknya;

Ada mata pandang
Ada telinga dengar
Ada mulut diam
Ada tangan garu
Ada kaki goyang
Ada otak pandai
Ada akal pakai
Ada bijak gadai
Ada mata pejam
Ada mulut kunyah
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekeliling mu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekeliling mu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu
Rela jadi tunggul
Rela jadi patung
Tunggu dilelong
Suruh angguk-angguk
Suruh geleng-geleng
Oh puji lah aku
Ampu lah aku
Senang hidup mu
Ada tangan tadah
Ada maruah campak

2. Sebelum itu kita soroti siapa Pak Pandir?

3. Penyanyi ini membawa imej seorang tua. Namun saya yakin usia sebenarnya jauh lebih muda dari imej yang di bawa. Sekarang penyanyi ini sudah menyepi tanpa khabar berita. Mungkin Melodi boleh suruh Michelle “Serkap” di mana Pak Pandir sekarang atau Nas Ahmad boleh “Terjah” apa yang sedang dibuat oleh Pak Pandir?


4. Pada saya lirik lagu ini membawa maksud yang tersirat tentang kehidupan. Beliau menceritakan ragam sesetengah manusia yang hidup dalam kepura-puraan. Sanggup membutakan mata, memekakkan telinga dan mengikut telunjuk pihak tertentu walau pun hakikatnya jauh dari nyata.

5. Inilah hakikat hidup. Kalau mahu selamat, kita perlu menari ikut rentak lagu. Berlakon mengikut skrip yang ditetapkan. Walau pada hakikatnya ada yang tidak kena pada mata sekali pun, kita perlu mengikut kalau mahu diterima umum.


6. Jika tidak kita akan dipinggir. Kita dilihat sebagai pelik dan anti pembangunan.

7. Mungkin pada sesetengah pihak, ini perkara “remeh temeh”.


8. Tapi jangan lupa. Perkara yang remeh temeh atau kecil-kecil ini boleh menjadi besar kalau tidak ditangani dengan baik.

9. Kita jangan nafikan bahawa tamadun yang besar di dunia ini juga pernah runtuh hanya kerana perkara-perkara kecil. Seorang jeneral yang hebat dengan bala tentera yang besar pun dibuktikan oleh sejarah pernah tewas dalam perang hanya kerana salah dalam strategi disebabkan perkara-perkara kecil.

10. Tesis PhD yang sarat dengan kajian ilmiah, huraian yang analitikal dan penemuan-penemuan baru boleh ditolak hanya kerana kesilapan pada format penulisan, margin dan binding.

11. Kita set piawaian, tapi kita sendiri tak ikut, maka runtuhlah sistem!


12. Inilah kesan besar kepada perkara-perkara yang kita anggap kecil. Sebab itu, jangan kita anggap perkara yang remeh itu kecil dan perkara yang kecil itu remeh. Hargailah mereka yang teliti dalam kerjanya kerana ketelitian tidak ada pada semua orang. Paling penting untuk kita bertanya, adakah aku ini teliti orangnya?

Sunday, April 26, 2009

Memberi Pertolongan

1. Kamus Dewan mendefinisikan pertolongan sebagai perihal (perbuatan dsb) menolong, sesuatu (yg digunakan) utk menolong, bantuan, sokongan: dgn rahmat dan ~ Allah; ~ cemas pertolongan yg mula-mula dilakukan bagi merawat seseorang yg mendapat kecederaan (akibat kemalangan dsb);

2. Maknanya pertolongan adalah suatu khidmat mulia yang kita berikan kepada mereka yang memerlukan.

3. Pepatah Melayu juga banyak menyentuh tentang perkara ini. Antaranya tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima. Bermaksud, orang yang memberikan pertolongan itu secara relatifnya lebih mulia hati dan budinya kerana membantu orang yang ditolongnya tadi.

4. Akan tetapi, pertolongan harus datang dengan keperluan, iaitu orang yang mahu ditolong benar-benar memerlukan pertolongan. Jika tidak ia tidak akan dihargai dan kita juga yang sakit hati ibarat pinggan tak retak nasi tak dingin, orang tak hendak aku tak hingin.

5. Jika menebang menuju pangkal, jika melanting menuju tangkai. Itulah ibaratnya sesuatu pertolongan dan perbuatan baik yang hendak kita berikan jangan sampai disalah tafsir akan kebaikannya atau lebih penting lagi jangan sampai ia tidak dinilai dengan satu pemberat yang betul. Pastinya kita lebih arif sesuatu tujuan atau matlamat dalam perbuatan.

6. Simpati dan kasihan adalah rasa mulia yang ada dalam diri manusia-manusia yang dididik dan diasuh supaya sentiasa berbaik sangka dan bantu membantu sesama manusia. Inilah kesempurnaan didikan sewaktu kecil yang dimainkan oleh keluarga.

7. Tetapi kita mesti ingat, bukan semua orang sempurna dan cukup didikan serta asuhan sewaktu kecil atau masih belum cukup diasuh supaya menghargai sesuatu perkara di dunia ini.

8. Lebih tepat, bukan semua orang tahu adat berbudi seperti kata pepatah orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.

9. Sedih juga bila ramai orang hari ini bersifat individualistik. Pentingkan diri sendiri tetapi mengharapkan orang lain menyempurnakan kepentingan dirinya sendiri. Untuk dia membantu jauh sekali!

10. Lebih teruk lagi bila ada yang menjadi seperti si buta mematah tongkat.

11. Bukanlah saya sengaja hendak mencari silap ibarat kata pepatah sengaja bercekak pinggang, tinggallah rebana beralih ke gelanggang, tak tahu pipit tak tahu enggang, yang rapat kelak menjadi renggang. Tetapi biarlah keadaan itu kena pada tempatnya.

12. Saya masih ingat pesanan seorang rakan yang ibunya pandai masak nasi beriani udang - paling sedap pernah saya makan. Katanya, kalau hendak menolong orang, biarlah apabila orang itu meminta pertolongan kita dan jangan sewenang-wenangnya memberikan pertolongan bila orang tak minta. Bukan kita ni kedekut atau berkira, tapi supaya orang tu lebih menghargai apa yang kita tolong.

13. Nyata sekali, betul dan relevan sungguh kata-katanya itu.

14. Hidup akan lebih bahagia kalau kita saling bantu membantu dan tolong menolong. Tetapi kesucian dan kebersihan hati manusia yang menolong atau ditolong hanya Allah sahaja yang tahu.

15. Sebab itu, pandangan mata hati tidak ada pada semua manusia. Fikirkanlah.

Tuesday, April 14, 2009

Fokus

1. Fokus ialah penumpuan kepada sesuatu perkara, bidang atau perbuatan yang dengan sebab itu menjadikannya seorang yang mahir atau pakar rujuk yang hebat dalam perkara, bidang atau perbuatan tersebut.

2. Ini definisi spontan dari minda saya tentang perkataan fokus.

3. Dalam hidup saya bila bercakap tentang fokus saya ingin berterima kasih kepada manusia ini - Badrul Illahan Abdul Jabar.

4. Terima kasih Encik Badrul.

5. Saya kenal Encik Badrul sewaktu praktikal di Wisma Putra tahun 2001. Waktu tu beliau sebagai Penolong Setiausaha di Bahagian Penerangan Luar.

6. Ini mentor saya, orangnya rajin, kuat bekerja, sangat membantu dalam memberi tunjuk ajar. Paling istimewa ialah split personality beliau. Cepat bertukar 'topi' sewaktu di pejabat mengikut peranan dan situasi.

7. Pernah apabila beliau memberi tugasan, saya hanya membuatnya alah kadar. Sebabnya ia sesuatu yang baru dan saya tak tahu bagaimana untuk melakukannya.

8. Bila ditanya apakah saya sudah menyiapkan tugasan yang diberi, saya hanya menjawab dah siap tapi saya hanya membuat mana yang saya tahu kerana yang lain tu saya tak tahu. Maka dengan tegas beliau memaklumkan pada saya, “there are no such thing as tak tahu!”.

9. Baru saya sedar betapa bodohnya saya masa tu. Mujur lah saya ni bukan jenis “bodoh sombong” tapi bodoh yang boleh diajar. Bila kita tak tahu, maka kena lah ambil tahu, belajar dan bertanya. Bukannya lepas tangan dan memanjang nak mengharapkan bantuan orang lain. Itulah pengajaran paling besar yang saya peroleh.

10. Di akhir tempoh praktikal, beliau menasihati saya. Pesanan akhirnya, satu perkataan sahaja - FOKUS.

11. Pesanan ini terpahat di hati saya sehingga kini. Katanya apa juga yang kita buat, perlu ada fokus. "It is good that you know each and everything, but at the end of the day, you are master of none".

12. Itulah ayat power Encik Badrul yang saya ingat dan sebenarnya sangat tepat.

13. Sesiapa sahaja boleh menjadi mentor, tetapi bukan semua orang boleh menjadi mentor yang baik.

14. Bila ada orang menegur atau memberi komen tentang hasil kerja kita, kita perlu ikut atas semangat ingin belajar. Kesan baik dari tunjuk ajar itu bukan datangnya kepada mentor tadi, tapi kepada kita sebagai mentee iaitu orang yang ditunjuk ajar. Oleh itu, tunjukkanlah rasa penghargaan (appreciation) atas teguran dan tunjuk ajar yang diberi. Berterima kasih la.

15. Hari ini tak semua orang fokus. Orang lebih minat kepada instant solution dan mencari jalan pintas. Malas. Itu yang sebenarnya!

16. Kalau ada mentee yang malas samaada di alam pengajian atau di dunia pekerjaan, mereka ini cenderung untuk menjadi penumpang atau free rider. Lebih hina lagi kalau free rider jenis parasit. Ini yang disebut 'baik ada makna'.

17. Atas dunia mungkin boleh lepas, tapi ingatlah hidup kita ibarat roda. Hari ini mungkin hari kita tapi bukan selamanya hari itu menjadi milik kita. Malu la sikit, takutlah pada azab Allah SWT tatkala kita mencuri hasil keringat dan jasa baik baik orang lain. Lebih dari itu mengambil kesempatan atas orang lain.

18. Cubalah jadi manusia yang pandai berbudi. Mengenang budi baik orang lain dan membalasnya dengan budi pekerti yang baik kepada semua manusia di sekeliling yang memerlukan. Bukan hanya pandai moody!

19. Pesanan Encik Badrul terkesan di hati saya. Kali terakhir saya berhubung dengan beliau ialah tahun lepas di mana beliau ketika itu kalau tak silap saya sebagai Setiausaha Sulit kepada Menteri Pertahanan sewaktu Dato' Sri Najib menterinya. Mungkin sekarang beliau sudah berpindah ke pejabat Perdana Menteri.

20. Terima kasih Encik Badrul. Allah sahajalah yang membalas jasa baik tuan.

Monday, April 13, 2009

Consider It Done!

1. Pada saya, consider it done adalah satu ungkapan keramat.

2. Ungkapan itu datang dengan satu tanggungjawab besar yang mana amanah yang kita terima akan kita laksanakan dengan sebaik mungkin.

3. Bahawa kita telah berusaha sekuat mungkin untuk memberikan yang terbaik.

4. Bahawa ia telah dilaksanakan menggunakan segala daya, usaha, keringat, keintelektualan dan kudrat yang ada.

5. Namun, kebiasaanya orang yang yang terlibat hanya melepas batok di tangga.

6. Usaha sekadar sebelah mata, buat apa nak buat sungguh-sungguh, bukan aku punya, aku bukan nak susah?

7. Manusia kan?

Friday, April 10, 2009

Cikgu Oh Cikgu!


Pendidik, guru, cikgu. Saya suka kepada sebutan cikgu!

Saya sentiasa menyifatkan kerjaya sebagai seorang pendidik sebagai semulia-mulia kerjaya. Salah satu dari tiga perkara yang dihitung apabila matinya anak Adam ialah ilmu yang dipanjang-panjangkan. Maka seorang cikgu nampaknya ada peluang yang lebih cerah untuk masuk syurga, Insya-Allah.

Saya pernah teringin nak jadi cikgu. Tapi saya tidak cukup sabar dan saya sifatkan kesabaran adalah keperluan paling besar untuk menjadi cikgu. Maka saya lupakan keinginan itu.

Masih saya ingat wajah-wajah cikgu zaman saya bersekolah dahulu, terutamanya zaman sekolah rendah. Pendidikan yang mereka berikan terkesan di hati saya. Ramai yang boleh saya sebutkan antaranya Cikgu Shamzainah, Cikgu Zaiton, Cikgu Low Swee Sing, Cikgu K. Periasamy, Cikgu Rocidiah, Cikgu Raseba Lingam, Cikgu Zahari, Cikgu Suhaimi, Cikgu Norsam, juga Cikgu Mahanom Sudin dan banyak lagi yang saya tak mampu untuk sebutkan satu per satu.

Bukan semua cikgu-cikgu ini “suka” pada saya kerana saya secara relatifnya memang seorang yang agak nakal, banyak cakap, aktif dalam kelas termasuk membuat bising. Tapi saya sifatkan cikgu-cikgu saya sebagai insan mulia yang menjadikan siapa saya hari ini.

Sebab itu bila saya bandingkan diri saya, rasanya jauh untuk saya menepati ciri-ciri seorang cikgu.

Hari ini siapa yang jadi cikgu?

Saya mungkin salah tapi pengalaman saya melihat bahawa rata-rata kenalan saya yang hari ini menjadi cikgu adalah mereka yang dulunya sewaktu di universiti adalah mereka yang sederhana pencapaian akademiknya. Malah ada kalangan mereka ini yang sebenarnya lemah dari aspek akademik. Mereka menjadi cikgu kerana tiada pilihan lain selepas tidak diterima untuk bekerja dalam sektor lain. Tambahan pula, mereka memikirkan cuti panjang dalam musim cuti sekolah yang dinikmati seorang cikgu.

Ada juga yang mengikut cakap ibu bapa atau ahli keluarga. Tambahan pula bila sudah lama menganggur dan putus harapan untuk mendapat kerja, maka mohonlah masuk KPLI.

Tak lama dulu sewaktu berjoging dengan rakan-rakan saya berjumpa dengan seorang cikgu lelaki muda yang sama-sama berjoging di trek. Dia mengatakan memang bukan minat sangat nak jadi cikgu tapi dalam temuduga KPLI bila ditanya sejauh mana minat menjadi cikgu, sudah tentu jawapannya sangat berminat! Tapi katanya dia boleh dapat KPLI sebab saingan sesama lelaki kurang, tapi kalau perempuan agak hebat volume yang memohonnya!

Inilah kekhuatiran kita, bila yang menjadi cikgu bukanlah orang yang minat mengajar. Mereka ke sekolah bukan untuk mengajar tetapi semata-mata untuk bekerja kerana gaji cukup bulan. Naluri pendidik tiada dalam jiwanya. Mungkin sebab itu, ramai cikgu yang buat direct selling? Memang tiada salahnya selagi tidak menjejaskan kepentingan perkhidmatan, tetapi kita bimbang akan fokus cikgu tadi pada kerjayanya.

Tanggungjawab seorang cikgu sangat besar. Cikgu bukan sahaja mengajar, tetapi juga mendidik! Seorang cikgu dengan naluri pendidik pasti dapat membezakannya, tetapi seorang manusia yang tiada naluri tersebut pasti akan tertanya-tanya dan sudah tentu tidak bersetuju dengan saya.

Perlu ada anjakan paradigma dalam masyarakat.

Di pihak individu, tepuk dada tanyalah selera dan kemampuan? Ini soal tanggungjawab dan masa depan negara. Aspirasi peribadi harus seimbang dengan aspirasi negara.

Di pihak keluarga, janganlah meletakkan cita-cita peribadi ibu bapa atau keinginan yang tidak kesampaian kepada anak-anak. Bimbing mereka ke arah kerjaya yang mereka minat dan bukan yang kita minat. Berikan anak-anak pendedahan, kesan positif dan negatif setiap keputusan yang dibuat ke arah pemilihan kerjaya di masa hadapan tetapi, pilihan akhir masih di tangan mereka.

Di pihak cikgu yang telah “terjadi” cikgu sama ada sengaja atau tak sengaja, tingkatkanlah keilmuan dan keintelektualan kalau ia masih lemah. Mungkir ditakdirkan anda menjadi cikgu. Tiada salahnya malah seperti saya katakan ia adalah semulia-mulia kerjaya. Tetapi, letakka diri anda di tempat yang betul sebagai seorang pendidik. Jangan buat perbandingan kerjaya anda dengan lain-lain skim perkhidmatan dalam kerajaan atau di sektor swasta. Elemen utama sebagai seorang cikgu ialah mendidik dengan matlamat ilmu dan bukanlah berorientasikan keuntungan dari segi wang ringgit. Jika anda sukar untuk menerima hakikat ini, sedarlah bahawa anda telah tersalah langkah. Jangan diperjudikan nasib anak-anak Malaysia, maka berundurlah secara berani. Letak jawatan, carilah kerjaya baru.

Sunday, April 5, 2009

Bila Ada Orang Tak Tahu Malu!

1. Diberi betis nak paha, dah bagi paha nak dada, dapat dada naik ke kepala, minta lagi terajang bagi mampus, kalau tak mampus tanam aje hidup-hidup!

2. Ini bahasa kiasan nak menceritakan perihal orang yang mengada-ngada. Bukan setakat mengada-ngada tapi siap tergedik-gedik tak de makna.

3. Bagi sesetengah pihak, terutama yang tak tahu meletakkan had dalam sesuatu perkara, ia akan hanya menimbulkan rasa kurang selesa kepada pihak lain.


4. Tapi yang empunya diri memang tak akan rasa apa sebab kalau dah memang muka tak tahu malu, apa nak ada hal?

5. Istilah mudah dalam Bahasa Inggeris ialah “too much!”.

6. Manalah tahu kot tak “reti” Bahasa Melayu pulak ker, atau “feel stupid” bila baca istilah Melayu ni?

7. Rasa tanggungjawab perlu datang dalam apa juga yang kita usahakan. Nyata sekali generasi hari ini lebih mementingkan keputusan segera (instant result) tanpa mahu memikirkan penyelesaian terbaik (the best solution) dan lebih dari itu berusaha untuk mencapaikan (effort towards the achievement).

8. Memang susah kalau dah dasar muka tak tahu malu!

9. Hanya tahu menumpang usaha dan jerit perih orang lain tetapi malas nak berusaha dengan keupayaan sendiri. Tahu nak mudah sahaja, tahu nak menyelinap sahaja, tahu nak cari jalan pintas sahaja, tahu nak nampak penting sahaja walau pun usaha tak seberapa. Bila hasilnya nampak positif, orang yang sebegini akan menonjol dan teruja lebih dari orang yang kuat bekerja sedari awal. Tapi jika hasilnya tidak baik, dia akan cuci tangan. Menyalahkan itu dan ini, seperti anjing kurap menyalak depan rumah orang!

10. Orang begini kalau bekerja akan membuat sesuatu tugas tu sambil lewa. Tiada ekspektasi dan lebih malang lagi tidak menghormati ekspektasi dan piawaian yang ada. Ibarat kata pepatah, “seperti melepaskan batok di tangga”. Orang yang sebegini jika egonya rendah boleh dibimbing dan dibantu untuk memajukan potensi diri. Tapi kalau egonya tinggi, maka jadilah si bodoh sombong tak sedo diri!

11. Memang la tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Tapi, takut la kepada hukum Allah. Tak malu ke kalau ditanya halal dan haram dalam hidup. Sampai bila nak menumpang orang? Sedangkan Allah bagi kekuatan dan keupayaan yang sama. Kepala otak tu pun sama, kenapa tahu nak harapkan orang lain aje? Bagi la sesuatu yang boleh disumbangkan dan buat orang ingat. Sampai bila nak jadi tangan yang menerima sahaja?

12. Mentaliti subsidi ni pernah membuatkan Tun Dr. Mahathir menitiskan air mata. Mengenangkan masa depan orang Melayu. Nampaknya generasi hari ini masih ada mentaliti subsidi tetapi dalam versi baru yang lebih rakus tetapi menjijikkan. Malas!

13. Atau memang nak mengaku yang diri tu bodoh? Kalau nak buat pengakuan, tulis la blog. Dedikasikan pada seluruh dunia bahawa “kita” tu bodoh. “Bodoh sombong” lah kot?

14. Apa pun jugak, siapa pun jugak, di mana pun jugak, apa yang paling penting ialah kerjasama (bak kata Wonder Pets). Kerjasama yang dijelmakan atas rasa tanggungjawab.

15. Lebih dari itu sebenarnya penting untuk kita muhasabah diri sendiri. Muhasabah dengan sesungguhnya kerana Allah SWT dan kita muhasabah diri sendiri bukan muhasabah diri orang lain. Kata seorang kenalan saya di Pahang dulu, ada dua perkara yang sedap dalam dunia ni. Satu, makan free dan keduanya, mengata orang! Saya kata, lebih sedap lagi kalau kita mengata orang sambil makan free. Tapi sedih la, kalau masih tak sedo diri!

16. Jangan seronok mengata orang itu dan ini. Rasa bagus, belum tentu kita ni cukup bagus. Cermin diri! Cermin diri! Cermin diri! Muhasabah diri dan sedar diri. Jangan syok sendiri.

Saturday, April 4, 2009

Faham dan Reti Bahasa

1. Ayahanda saya seorang yang garang.

2. Atok saya pon seorang yang garang dan kalau bercakap, suaranya kuat!

3. Mudah sangat untuk menjangka dari mana datangnya sikap garang ayah saya tu, tentunya dari bapa dia yang juga atok saya. Akan tetapi, inilah antara dua lelaki yang paling saya sayangi dalam dunia ini. Saya berdoa ALLAH SWT memanjangkan usia mereka berdua kerana kedua mereka ini baik hati dan penyayang.

4. Sudah pasti saya mewarisi perangai ayah dan atok!

5. Masa saya kecil dulu bila ayah marah, dua perkataan ni selalu digunakan.

6. Pertama, "Faham bahasa tak?"

7. Kedua, "Reti bahasa tak?"

8. Hari ni saya sedar kepentingan dua soalan ni. Bila ramai yang tak faham bahasa dan tak reti bahasa, rupanya susah kita nak berbahasa dengan mereka. Penyudahnya, ramai yang yang akan membahasakannya dan jadilah bahan kena bahasa.

9. penting sungguh kan? Terima kasih saya kepada ayahanda yang saya sayangi. Allah sahaja la yang membalas jasa baik ayah.

10. Mungkin kerana didikan ayah yang kreatif itu (kiasan tak langsung dalam ketegasannya), hari ini saya beristerikan seorang pensyarah bahasa! Alhamdulillah.

Friday, April 3, 2009

Bibir Senyum Hati Menangis

1. Saya menjelaskan panjang lebar tentang rupa fizikal dalam post lalu.

2. Saya rujuk beberapa buku ilmiah dan hasil seni lain termasuk lirik lagu dan pada saya post tersebut sangat terkesan di hati kerana ia adalah luahan hati dan penilaian saya dari pengalaman hidup.

3. Pada saya kehidupan adalah suatu lakonan di pentas kehidupan yang tidak berpenghujung.

4. Semua orang ada watak yang di bawa.

5. Cuma saya sendiri kadang kala keliru dengan watak diri sendiri.

6. Saya boleh menganalisa watak orang lain. Ada orang yang berterus terang. Ada orang yang bermuka-muka. Ada orang takde perasaan. Ada orang perasan. Ada orang tak macam orang!

7. Pada saya, orang tak tahu bila pada hakikatnya bibir kita mengukir senyum tetapi hati menangis. Masalah yang ada kadang kala tidak tertanggung, tetapi tidak boleh pula nak diluahkan!

8. Kadang kala hidup ini bak tawa dalam tangisan.

9. Tertekan? Sudah pasti cuma siapa yang mahu mengerti maksud di hati?

10 Allah tahu. Allah tak pernah jauh dari kita dan tidak pernah lupa pada kita. Semuanya tak berguna jika tidak kembali pada Allah.

Wednesday, April 1, 2009

Bodoh Sombong atau Pandai Sombong

1. Bodoh Sombong satu istilah yang sangat semantik dalam masyarakat Melayu.
2. Bodoh adalah stupid, sombong adalah arragont. Tapi dalam Bahasa Inggeris tiada istilah "arragont stupid" atau "stupid arragont"!
3. Saya adalah seorang yang bodoh sombong JIKA, saya tak tahu untuk melakukan sesuatu perkara tetapi berlagak seolah saya tahu dan melakukannya dengan cara saya (yang sebenarnya salah atau kurang tepat) tanpa merujuk kepada orang lain. Dalam masa yang sama ada orang yang sedar kesilapan yang saya sedang lakukan dan cuba untuk membantu kerana dia tahu kaedah terbaik dan betul untuk melakukannya, tetapi saya tak mahu menerima bantuan dari orang itu malah merasa bahawa dia cuba tunjuk pandai dan hanya menyusahkan saya.
4. Apa akan terjadi kepada orang yang bodoh sombong?
5. Selagi dia tak melibatkan pihak lain dalam entiti masyarkat, tiada apa perkara buruk akan berlaku kecuali kepada dirinya sendiri yang memang sombong untuk melakukan sesuatu dengan cara yang betul. Akan tetapi dalam sebuah organisasi orang yang bodoh sombong adalah liabiliti.
6. Orang bodoh sombong akan menjadi pembantut dan bukan pembantu yang hanya akan menyumbing dan bukan menyumbang dalam keadaannya yang dirasakan peka walhal pekak dengan perkembangan sekitar!
7. Jalan keluar dari kepompong bodoh sombong ialah dengan muhasabah diri kerana Allah. Kerana sumber ilmu adalah dari Allah SWT, maka jalan ilmu juga seharusnya berlandaskan jalan yang diredhai oleh-Nya.
8. Persoalannya, wujudkah orang yang "Pandai Sombong"?
9. Jika kita kembali kepada Islam, sombong atau riak itu adalah sebahagian dari syirik kecil. Dalam budaya Melayu yang kaya dengan adab dan budaya pula, kita percaya kepada pepatah Melayu ibarat padi yang semakin tunduk apabila semakin berisi.
10. Mungkinkah masyarakat hari ini sudah jauh lari dari ajaran Islam dan pegangan kepada budaya bangsa Melayu?

Tuesday, March 31, 2009

Keteguran dan Teguran

1. Keteguran adalah istilah yang sangat popular di kalangan orang Melayu.

2. Boleh kata, siapa yang tak faham maksud istilah keteguran maknanya bukan Melayu tulen gamaknya?

3. Kata orang tua-tua dulu kalau main kat luar masa nak Maghrib boleh kena keteguran. Perkataan lain yang sinonim ialah kena sampok!

4. Di katakan, bila keteguran tu badan rasa macam tak sihat, letih-letih, lengoh-lengoh atau kekedang rasa sakit kepala. Ada jugak yang tak sedarkan diri, dan satu kategori lagi membawa kepada meracau dan meraung, tu dah masuk kategori kena rasuk!

5. Hebat orang Melayu ni, kaya dengan istilah.

6. Orang tua-tua dulu ada cara nak ubat keteguran ni. Salah satu caranya dipanggil Balik Kunyit atau Balik Bawang. Caranya guna bawang atau kunyit yang dibelah dua, dengan bacaan tertentu (mungkin jampi, serapah............nak kena belajo la ni?) maka boleh disahkan keteguran di mana, siapa yang punya angkara dan diubati selepas pada tu. Ada juga yang guna air tawar, iaitu air yang di jampi atau dibacakan ayat-ayat suci Al-Quran.

7. Soalnya keteguran ada kolerasi dengan makluk halus. Berapa darjah signifikan antara korelasi tu, kena la buat ujian SPSS dulu!

8. Teguran?

9. Makluk yang berbadan kecil pun boleh tegur, makluk yang badan semangat (bukan gemuk!) pon boleh tegur!

10. Tegur apa? Kenapa pulak perlu tegur?

11. Teguran biasanya berlaku apabila terjadinya sesuatu perkara atau kejadian yang tidak kena pada tempatnya yang dengan sebab dan perbuatan dari kejadian itu boleh mendatangkan implikasi tidak baik lagi merugikan pihak-pihak terlibat.

12. Apa saja perkara atau kejadian yang boleh menjejaskan kepentingan lain secara langsung atau tidak langsung perlu diberi teguran sebagai satu kaedah semak dan seimbang (check and balance) supaya keadaan kena pada tempatnya.

13. Orang Melayu kaya dengan budi bahasa, sopan santun, adat susila.

14. Malangnya, tak semua oarang boleh menerima teguran. Teguran sering disalah tafsir. Tidak dilihat dari aspek penambahbaikan berterusan tapi dilihat dari aspek kena marah!

15. Bila kena marah, kecewa! Bila kecewa, bengang! Bila bengang, merajuk! Bila merajuk, patah hati! Bila patah hati, apa juga yang berlaku selepas tu antara yang menegur dan ditegur akan patah harapan!

16. Bila patah harapan, rosaklah hubungan dan inilah yang merosakkan sistem masyarakat kita. Wujud tidak puas hati dan rasa kurang senang yang akhirnya hanya mewujudkan persepsi songsang dan negatif.

17. Penting untuk yang ditegur menerima teguran dengan positif dan fikiran terbuka. Kepada yang menegur pula, tegurlah dengan berhemah. Ini prinsip asas kehidupan manusia yang tak memerlukan huraian panjang. Cuma kita bila kena tegur, barangkali memang suka nak memanjang-manjangkan perkara ?

18. Kalau teguran yang terlalu pahit untuk kita terima, barangkali kita perlukan kunyit, bawang atau air tawar untuk mengadaptasinya? Saya terjemahkan pepatah Inggeris yang bermaksud, orang yang pandai akan belajar dari kesilapannya tetapi orang yang bijak akan belajar dari kesilapan orang lain.

Thursday, March 12, 2009

RUPA FIZIKAL - Satu Penilaian Semula

Watak dalam filem Hellboy yang telah memasuki siri ke-2


Pandangan mata selalu menipu
Pandangan akal selalu tersalah
Pandangan nafsu selalu melulu
Pandangan hati itu yang hakiki

Kalau hati itu bersih
Hati kalau terlalu bersih
Pandangannya kan menembusi hijab
Hati jika sudah bersih
Firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori
Bisikannya bukan lagi kebenaran

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir tumpuan manusia
Utamakanlah pandangan Allah
Daripada pandangan manusia


Demikianlah antara bait-bait dari lirik lagu Mata Hati dendangan kumpulan Hijjaz. Lirik lagu yang ringkas ini mendukung seribu satu makna di sebalik realiti kehidupan manusia. Ini menjelaskan hakikat di sebalik setiap tingkah laku manusia tentang pandangan seorang manusia terhadap manusia lain atau keadaan di hadapannya. Pandangan mata dirujuk sebagai pandangan yang selalu menipu kerana mata menilai rupa fizikal apa yang dipandang. Sedangkan rupa fizikal sebenar sesuatu perkara itu bukanlah tetap dan tepat pada sesuatu keadaan. Pandangan akal dirujuk sebagai selalu tersalah jika akal tidak mempunyai cukup ilmu untuk dijadikan rujukan. Hanya akal yang cukup dengan ilmu yang sepatutnya boleh memberikan pandangan yang betul. Pandangan nafsu dirujuk sebagai melulu kerana sifat manusia dan kepentingan nafsu yang sering kali berada pada keadaan luar kawalan apabila pertimbangan keadaan melibatkan nafsu. Pandangan hati adalah pandangan yang hakiki kerana hati bersifat dalaman. Akan tetapi ia masih merujuk kepada isi hati seseorang manusia yang memandang. Jika hatinya bersih maka benarlah pandangannya.

Bahaya kecelaruan pandangan ini ialah ia boleh membawa kepada salah analogi dalam masyarakat. Masyarakat akan prejudis dan menjejaskan silaturahim antara sesama manusia. Lebih dari itu, ia akan menganiaya pihak yang benar tetapi dilihat salah dalam kumpulan masyarakat. Ironinya, pandangan manusia lebih melihat kepada rupa fizikal.

Izinkan saya berkongsi pengalaman atas pemerhatian dalam kehidupan yang saya lalui. Tak lama dulu saya ke pawagam untuk menonton wayang. Waktu itu filem Batman – Dark Knight dan Hell Boy - The Golden Army (poster filem seperti pada gambar di atas) sedang ditayangkan dan ada beberapa filem lain yang tak perlu saya sebut satu per satu. Saya sebutkan dua ini kerana ia signifikan dengan apa yang hendak saya huraikan.

Dari rupa paras watak di atas, pasti ramai yang membuat andaian bahawa inilah rupa fizikal kejahatan! Jahat, seringkali dikaitkan dengan rupa yang buruk, ganas, menakutkan dan mengerikan serta pelbagai status dan stigma bagi membayangkan rupa fizikal jahat. Inilah yang ditanam dalam pemikiran kita sejak sekian lama tentang rupa fizikal jahat sehingga kita begitu cepat membuat kesimpulan hanya berdasarkan rupa fizikal yang kita lihat. Kita percaya apa yang kita lihat dan mengabaikan apa yang sepatutnya kita tahu kerana apa yang kita lihat lebih meyakinkan. Saya mengikuti siri pertama filem Hellboy sebelum ini dan saya memilih untuk menonton filem siri kedua ini. Sayangnya tak ramai yang menonton filem ini kerana perhatian lebih terarah kepada filem Batman. Watak superhero yang kita kenal sejak kecil. Saya pasti kutipan hasil tayangan filem Hellboy lebih rendah jika dibandingkan dengan filem Batman.

Dalam filem Hellboy, rupa fizikal Red (nama watak Hellboy dalam filem ini) dibayangkan sebagai syaitan yang hidup dalam kelompok manusia. Inilah gambaran fizikal rupa syaitan. Analogi dalam filem ini sama sekali berbeza, kerana watak protoganis mempunyai rupa fizikal "jahat" dalam erti kata yang kita fahami. Lebih dari itu, analogi tersebut disampaikan secara maksimum dengan memberi gambaran rupa fizikal syaitan yakni bapa kepada segala kejahatan! Inilah Red- The Hellboy. Tetapi memainkan watak sebaliknya berbanding rupa fizikal tersebut.

Cuma hakikatnya, dalam filem ini Red menjadi pelindung manusia di muka bumi dari sebarang ancaman dan kejahatan. Red menentang musuh manusia dan menggadaikan nyawa untuk menyelamatkan manusia. Red memotong tanduknya dan berkawan dengan manusia dan mengamalkan cara hidup sebagai mana manusia normal yang lain seperti menghisap cerut Cuba dan lain-lain lagi. Lebih menyentuh, Red mempunyai personaliti yang sensitif, mudah tersinggung dengan kata-kata pedih atau sindiran padanya dan mahukan perhatian. Red sukakan kucing dan sangat sayang pada kucing. Makanan kegemarannya ialah coklat, tidak seperti rupanya yang menakutkan! Suka kepada kanak-kanak. Lebih dari itu Red juga mempunyai hati dan perasaan serta bersifat romantik kepada wanita apabila jatuh cinta dan mengahwini Liz - seorang wanita yang mempunyai keupayaan luar biasa terhadap api. Red sanggup bermatian demi cintanya pada Liz! Red menyanyikan lagu Can't Smile Without You bersama rakannya Abe Sapien bagi melayan perasaan mereka yang jatuh cinta. Manusia normal sendiri barangkali tidak kenal penyanyi asal lagu itu, Barry Manilow?

Moralnya, kita perlu menilai semula apa yang kita lihat. Apa yang kita lihat tidak semestinya sama dengan apa yang kita sangka. Dengan kata mudah, yang nampak baik belum tentu baik dan yang nampak jahat belum tentu jahat! Jangan terlalu cepat membuat kesimpulan tanpa asas-asas yang kukuh. Pada hari ini, rupa fizikal kejahatan boleh datang dalam pelbagai bentuk dan pakej. Kejahatan itu sendiri sudah sukar untuk didefinisikan apabila kejahatan sudah mampu berevolusi dalam tamadun manusia. Revolusi kejahatan menjadikan manusia-manusia jujur sebagai mangsa. Mangsa kepada kejahatan yang kadangkala dimulakan dengan kebaikan! Kita sukar menerima kejahatan yang dilakukan oleh pihak yang mempunyai rupa fizikal "baik" walaupun sebenarnya ia tidak mustahil untuk berlaku.

Pandangan hati yang hakiki memerlukan kesatuan antara semua deria yang terlibat dan bukan hanya mata yang memandang, akal yang menilai dan hati yang mentafsir. Ia memerlukan keredaan tuhan (Allah SWT) dan manusia yang memerlukan keredaan Allah SWT perlulah sentiasa berdoa dan memohon petunjuk semoga pandangan hati dan keredaan Allah sentiasa dalam kehidupan kita sehari-harian. Indrawan Muhammad Yatim (2008) mengatakan:

“Mudah-mudahan dengan berdoa kepada-Nya, Allah SWT akan memberi pandangan dan petunjuk rohani untuk jelas bagi mengetahui sesuatu kebenaran. Selama umat Melayu melihat untuk mencari kebenaran dengan hanya menggunakan mata biasa sahaja, selama itulah juga mereka akan ditipu dan tertipu. Bersihkanlah hati dan pemikiran agar mata rohani dapat berfungsi untuk melihat dan menilai sesuatu kebenaran. Mata rohani adalah anugerah khas Allah SWT kepada hamba yang benar-benar memohon bimbingan dan petunjuk-Nya” (Indrawan Muhammad Yatim, 2008, pp 102 dalam bukunya Mengangkasa Revolusi Melayu & Orde Dunia Baru).

Persepsi tidak semestinya memberikan gambaran sebenar sesuatu realiti. Dalam banyak keadaan persepsi lebih menyumbang kepada sesuatu yang negatif dan berat sebelah. Apabila apa yang kita lihat sudah tak sama dengan apa yang kita tengok, dan apa yang kita dengar sudah tak sama dengan apa yang dicakap, pasti akan ada pihak yang teraniaya. Ingatlah, sebagai seorang Muslim kita yakin dan percaya sesungguhnya doa orang yang teraniaya itu tiada hijjab dengan Allah yang maha berkuasa lagi maha mengetahui.

Berdoalah kita kepada Allah SWT semoga dikurniakan pandangan mata yang menjurus kepada pandangan hati yang benar dan jauh dari pengaruh negatif. Inilah elemen penting sebagai permulaan untuk kita menilai semula sesuatu rupa fizikal.

Tuesday, March 3, 2009

Sidang DUN Bawah Pokok Ala Kerajaan Negara Pasir Dua Butir!


1. Ingatkan malas dah nak ulas hal ehwal politik, tapi ada sesuatu yang menggeletek hati saya malam tadi. Mendatangkan idea untuk saya nukilkan sesuatu.


2. Dalam rancangan Hujah di TV9 malam tadi (3 Mac 2009), salah seorang panel iaitu Tan Sri Isa Samad telah menyatakan pandangan beliau bahawa apa yang berlaku di Perak pada 3 Mac 2009 tidak ubah seperti adegan dalam filem Laxmana Do Re Mi arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Ini merujuk kepada sidang DUN Perak yang diadakan di bawah pokok apabila sekumpulan ADUN Pakatan Rakyat tidak dibenarkan masuk ke bangunan dewan undangan negeri.


3. Secara prinsipnya memang ia berlaku, tapi saya berharap ia sekadar serupa tapi tak sama.


4. Ini kerana, dalam filem tersebut kerajaan terpaksa bersidang di bawah pokok kerana Menteri Fasola telah mengopakkan dinding-dinding istana! Sampai menteri kabinet terpaksa pakai topi “fire brigade” sebab membantu memadamkan kebakaran di kampung-kampung yang hangus di bakar oleh Menteri Fasola dan konco-konconya.


5. Analogi Tan Sri Isa Samad tu dikhuatiri boleh menempelak kerajaan BN. Ibarat menepuk air di dulang, tepercik ke muka sendiri!


6. Dalam filem tersebut, kerajaan yang bersidang di bawah pokok tu adalah kerajaan yang sah! Jangan lupa bahawa mereka terpaksa bersidang di bawah pokok kerana huru-hara yang dicetuskan Menteri Fasola yang patah hati kerana lamarannya ditolak oleh Puteri Si Bujur Sireh.


7. Dalam pergolakan politik di Perak, siapakah yang memegang watak “Menteri Fasola”? Kalau benar wujud Menteri Fasola, pastinya “Laxmana Do RE Mi” akan datang membantu atas titah baginda Sultan. Siapa pula nak jadi Laxmana Do Re Mi dengan tiga barang ajaibnya?


8. Sama-sama kita nantikan!

Tuesday, February 24, 2009

Bila Giliran Adnan Abu Hasan Jadi Pengetua AF?


1. Kita tinggalkan seketika cerita politik dan pertikaian yang berlaku sekarang dengan mengintai dunia hiburan tanah air. Bukanlah sudah bosan atau jemu cuma beralih angin kepada perkara lain untuk merehatkan minda.



2. Akademi Fantasia dah nak masuk musim ke 7 (AF7). Seperti biasa, bahang kehangatannya sudah mula dirasai. Kali ni tampil dengan tagline ‘Satu Tranformasi’. Saya bukanlah fanatik AF tetapi realitinya, rancangan realiti tv ini adalah yang paling popular di Malaysia.



3. Pada awalnya saya tidak begitu selesa dengan AF yang disiarkan sekitar bulan Julai dan Ogos iaitu di waktu anak-anak remaja Malaysia dekat dengan peperiksaan penting PMR dan SPM. Sekarang sudah nampak ada sedikit toleransi, rasanya tak salah untuk berhibur asalkan jangan sampai hanyut jauh dari landasan syarak.



4. Saya bukan nak bincangkan siapa bakal juara AF7 tapi dari aspek yang lebih akademik saya suka untuk membincangkan siapa calon Pengetua AF7.



5. Inilah watak yang memainkan peranan penting dalam menentukan warna dan corak AF pada sesuatu musim. Setelah enam musim, setiap pengetua mempunyai gaya kepimpinan tersendiri dan Ramli MS disifatkan yang paling berjaya dan sebab itu dipilih dua kali menduduki kerusi itu.



6. Tenaga pengajar musim ke tujuh ini juga ramai muka baru. Buat pertama kalinya AF tidak mendapat sentuhan Linda Jasmin selaku guru tari kerana beliau pastinya mahu menumpukan perhatian kepada rumah tangga yang baru dibina. Namun barisan tenaga pengajar yang menggabungkan muka lama dan baru dilihat akan meneruskan kesinambungan untuk melakukan ‘Satu Transformasi’ seperti yang dijanjikan.



7. Jika ditanya pandangan, saya mencadangkan Adnan Abu Hassan dilantik sebagai Pengetua AF7.



8. Beliau bukanlah muka baru di AF malah telah beberapa kali menjadi tenaga pengajar AF sebelum ini disamping mencipta lagu-lagu yang kemudiannya popular untuk beberapa pelajar pada konsert akhir. Tambahan pula, beliau juga pernah menjadi pengkritik AF.



9. Pengalaman melihat AF dari dalam dan luar akademi adalah sesuatu yang amat berharga. Secara tidak langsung, ini juga seakan satu ‘kenaikan pangkat’ kepada tenaga pengajar AF sebagai mengiktiraf peranan mereka.



10. Adnan bukanlah baru dalam dunia hiburan tempatan. Beliau merupakan Pemegang Ijazah Sarjana Muda jurusan 'Professional Music' dari Berklee College of Music di Boston, Amerika Syarikat. Beliau berpengalaman luas sejak tahun 1984 dalam dunia muzik dan menjadi tulang belakang kepada banyak syarikat rakaman.



11. Adnan juga banyak menaikkan artis yang mempunyai nama besar hari ini melalui lagu-lagu ciptaannya termasuklah Fauziah Latif, Siti Nurhaliza, Liza Hanim, Dayang Nurfaizah dan Misha Omar.



12. Tidak cukupkah lagi pengalamannya itu?



13. Saya yakin pihak Astro telah pun mempunyai calon pengetua AF7 dan hanya menunggu masa untuk mengumumkannya.



14. Apa pun jika AF diteruskan pada masa hadapan, ssaya berharap agar pandangan dan hujah saya ini mampu menarik perhatian pihak yang berkenaan.



15. AF terkenal dengan akademi yang penuh dengan kejutan dan kita mengharapkan agar kejutan itu mampu memberikan satu impak yang positif kepada dunia hiburan tanah air.



16. Lebih dari itu saya secara peribadi melihat peri pentingnya untuk AF menjadi penanda aras yang mempunyai jatidiri kepada rancangan realiti tv bercorak hiburan di Malaysia.



17. Paling penting, bagaimana menyelitkan unsur-unsur pesanan dan syariat Islam dalam dunia hiburan di negara yang hari ini lebih kepada berbentuk hiburan yang melalaikan.



18. Soalnya, mampukah Adnan Abu Hasan memikul tanggungjawab itu?

Saturday, February 21, 2009

Ulasan Buku - “PERMATANG PAUH : Pilihan Raya Kecil Ogos 2008”


Selesai membaca buku berjudul “PERMATANG PAUH : Pilihan Raya Kecil Ogos 2008” saya terpanggil untuk membuat ulasan buku ini untuk dikongsi dalam laman blog saya. Faktor pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang di Perak dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau di Kedah yang bakal diadakan pada 7 April 2009 nanti menaikkan semangat saya untuk berkongsi sesuatu melalui penulisan ini.


Rasionalnya buku tulisan Mohammad Redzuan Othman, Zulkarnain Abdul Rahman, Shaharuddin Badaruddin, Amer Saifude Ghazali dan Md Rozimi Mohd Nasir yang terdiri dari ahli akademik Universiti Malaya dan Universiti Teknologi MARA ini tidak seperti naskhah penulis politik dalam pasaran. Naskhah ini mempunyai ciri dan nilai akademik yang jelas berdasarkan kupasan yang dibuat melalui pengalaman mereka menjalankan penyelidikan sepanjang perjalanan pilihan raya tersebut. Inilah yang membezakan sebuah naskhah akademik dan penulisan politik. Buku ini mengandungi tujuh bab iaitu :


BAB 1 LATAR BELAKANG KAWASAN
BAB 2 TOKOH DAN STRATEGI CALON BERTANDING
BAB 3 PENDEKATAN DAN KEBERKESANAN KEMPEN
BAB 4 POSTER, KAIN RENTANG DAN RISALAH
BAB 5 PENGURUSAN KESELAMATAN
BAB 6 POLA DAN ANALISIS PENGUNDIAN
BAB 7 EPILOG


Kupasan utama dalam buku terbitan Karisma Publications Sdn. Bhd. ini ialah tentang perjalanan pilihan raya parlimen Permatang Pauh dengan menghuraikan apa yang tersurat dan tersirat di sebalik calon-calon dan parti-parti politik yang bertanding dalam pilihan raya itu secara akademik tanpa berpihak kepada mana-mana. Walau pun menjadikan pilihan raya kecil Permatang Pauh sebagai perbincangan utama, buku ini boleh menjadi kerangka kajian yang baik sebagai panduan dalam menghadapi pilihan raya terutama pilihan raya kecil yang sering kali menjadi tumpuan dan medan beradu kekuatan bagi parti-parti politik yang bertanding.


Selesai membaca buku ini, pembaca akan mengetahui sebab utama yang membawa kemenangan dan kekalahan kepada pihak yang telah kita semua ketahui. Buku ini juga menegaskan faktor-faktor signifikan yang terlibat dalam sesuatu pilihan raya dan berkaitan parti politik yang mungkin dilupakan atau diabaikan sehingga ia memberikan kesan dalam keputusan pilihan raya. Buku ini seharusnya menjadi bacaan wajib kepada pelajar IPT yang mengambil bidang sains politik, pentadbiran awam dan bidang-bidang yang berkaitan dengannya. Ia juga sesuai dibaca oleh ahli politik dan jentera parti yang terlibat dalam pilihan raya dan rakyat Malaysia yang berminat dan mahukan pandangan dari sudut yang berbeza.


Ingin tahu kenapa? Dapatkan segera di pasaran pada harga RM15.00 sahaja, sebelum terlambat. Selamat membaca.

Monday, February 9, 2009

RUKUN NEGARA

1. Masih segar dalam memori saya akan kemerduan lagu Perkhidmatan Awam dendangan kumpulan koir, Selendang Perak. Lagu ini sering dinyanyikan setiap kali saya menghadiri perhimpunan bulanan kakitangan awam negeri Perak di SUK tak lama dulu.

2. Antara bait-bait lirik yang segar di ingatan :
“Rukun negara jadi pedoman
Kitalah benteng Malaysia”

Lirik penuh :

Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat Setia Korban Tenaga
Bela Bangsa Dan Negara
Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur Dan Berbudaya
Gandakan Hasil Dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa
Agama Asas Pegangan
Perlembagaan Negara Dijulang
Rukun negara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia

3. Bukan sahaja liriknya indah, melodinya juga menarik dan sedap didengar. Syabas pencipta lagu ini.

4. Sebagai seorang penjawat awam, penting untuk kita menzahirkan profesionalisme. Lagu ini menerangkan betapa kita perlu memainkan peranan profesional sebagai penjawat awam di bumi Malaysia yang berdaulat. Lirik yang menyentuh tentang Rukun Negara mencuri perhatian saya.

5. Saya percaya kepada pendekatan “back to basic”. Dalam salah satu peperiksaan akhir di universiti, saya pernah memberikan Rukun Negara sebagai sebahagian dari jawapan peperiksaan kerana saya sifatkan ia bersifat asas. Saya kurang pasti penerimaan pensyarah yang menanda kertas jawapan saya dan merasakan ia pasti tiada dalam skema jawapan, tapi jika diamati, banyak falsafah di sebalik hujahan saya.

6. Saya pasti setiap rakyat negara Malaysia sudah hafal Rukun Negara.

7. Di sekolah, Rukun Negara diikrarkan setiap kali perhimpunan rasmi.

8. Kulit belakang buku tulis sekolah, tertera Rukun Negara.

9. Mungkin rakyat Malaysia yang tidak melalui sistem pendidikan rasmi di negara ini sahaja yang tidak hafal Rukun Negara.

10. Hafal satu perkara. Menghayati satu perkara. Memahami satu perkara yang lain pula.

11. Kalau ada yang kurang faham, mari saya bantu berkongsi kefahaman. Kita teliti satu per satu :

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN – Di Malaysia, Islam adalah agama persekutuan tetapi dalam masa yang sama kaum lain bebas mengamalkan ajaran agama masing-masing. Sebagai seorang yang beragama Islam, kita percaya kepada qada dan qadar dari Allah SWT. Kita sepatutnya yakin bahawa jika Allah sayang kepada kita maka akan diberikan cubaan, cabaran dan dugaan agar kita tabah dan terus yakin dengan ketentuan Allah sebagai tuhan yang maha esa. Dalam Islam juga kita sering didedahkan dengan ungkapan “tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima”. Ungkapan ini dah pernah jadi lirik lagu Ruhil Amani Hussin tahun 1990an dulu. Jadi?

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA – Sistem pemerintahan negara Malaysia ialah Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Jawapan tepat tentang sistem pemerintahan negara Malaysia, “kadang-kadang” tak boleh diberikan oleh rakyat Malaysia sendiri. Keliru antara kesedaran politik atau pengetahuan am? Apa pun, rukun kedua ini menuntut kita untuk setia kepada raja dan mengutamakan kesetiaan dan kesejahteraan kepada negara. Sewajarnya pada hemat saya, apabila raja (merujuk juga kepada sultan-sultan dan yang dipertuan negeri di negeri-negeri di Malaysia) bertitah, maka hendaklah kita junjung titah baginda. Zaman sekarang, relevenkah ungkapan “raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah”. Mahukah kita digelar Jebat “Derhaka” sedangkan Hang Tuah bergelar Laksamana?

KELUHURAN PERLEMBAGAAN – Saya sebagai seorang rakyat Malaysia, bangga dengan kewujudan Perlembagaan yang menjadi tunjang dan asas sistem pemerintahan dan keadilan. Sejarah membuktikan betapa mencabarnya proses merealisasikan Perlembagaan sehingga ia bertulis sedemikian rupa. Sebaiknya setiap rakyat Malaysia membaca perlembagaan, lebih baik menghayati dan faham isi kandungannya. Saya menasihati diri sendiri, kerana saya juga kurang menghayati walaupun saya pernah baca perlembagaan.

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG – Malaysia negara yang mempunyai sistem perundangan. Kedaulatan undang-undang memberikan ruang untuk setiap pihak yang terlibat dengan apa juga bentuk pergolakan, isu, krisis atau ketidakpuasan hati untuk menggunakan saluran undang-undang. Ramai cerdik pandai dan pengamal undang-undang muncul di negara ini. Secara idealnya, janganlah kita salah gunakan pula ruang yang ada. Peliharalah kedaulatan undang-undang, bukan menjadikannya alat untuk mencapai kepentingan peribadi. Keadilan bukan bermakna sekata atau sama rata, tetapi meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

KESOPANAN DAN KESUSILAAN – Kalau semua rakyat Malaysia termasuk saya benar-benar menghayati rukun ke lima ini maka tiadalah perbuatan “bangsat membangsatkan” antara satu sama lain, NAUZUBILLAHHIMINZALIK! Kasar bunyinya tu, tapi saya berpesan pada diri saya supaya mengamalkan kesopanan iaitu menghormati semua pihak tak mengira tua, muda dan siapa juga. Rasulullah berpesan, yang tua dihormati, yang muda disayangi. Kesusilaan bermaksud kita menghayati dan mengamalkan nilai-nilai murni dan etika dalam kehidupan sebagai rakyat di negara Malaysia yang berdaulat. Maknanya kita perlu menjaga ketatasusilaan dalam kehidupan seharian.

12. Kesimpulannya Rukun Negara sangat signifikan dalam kehidupan. Jika semua menghayati, faham dan mengamalkan, maka kita akan menjadi seorang rakyat Malaysia yang lebih bertanggungjawab. Sama-samalah kita fikirkan!

Saturday, January 24, 2009

LITTLE NAPOLEON DALAM PERKHIDMATAN AWAM

PENDAHULUAN

Napoleon Bonaparte dilahirkan pada 15 Ogos 1769 di Ajaccio (Ajacciu) di Pulau Corsica yang terletak di tenggara Perancis. Michael H. Hart meletakkan Napoleon Bonaparte pada senarai ke 34 dalam bukunya The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History kerana kehebatan pengaruhnya. Kariernya sebagai anggota tentera yang paling digeruni bermula apabila menyertai Tentera Revolusi Perancis pada lewat 1790an.

Napoleon Bonaparte menjadi Jeneral Revolusi Perancis yang merupakan Konsul Pertama atau Konsul Perdana Republik Perancis pada 11 November 1799 sehingga 18 Mei 1804. Setelah menjadi Konsul pertama beberapa tahun, beliau kemudianya telah menjadi Maharaja Perancis (Empereur des Fran├žais) dan Raja Itali di bawah nama Napoleon I dari 18 Mei 1804 hingga 6 April 1814.
Namanya begitu masyhur kerana selama lebih kurang satu dekad, angkatan-angkatan tentera Perancis di bawah pimpinannya bertempur dengan hampir setiap kuasa Eropah dan menguasai kebanyakan tanah besar barat dan tengah Eropah melalui penaklukan atau perikatan. Napoleoan Bonaparte merupakan seorang tentera yang hebat, ketua taktikal serangan yang licik dan pentadbir yang dikagumi kerana kebolehan merancang taktik yang terbaik daripada pelbagai sumber, dan memodenkan angkatan tentera Perancis untuk mencapai banyak kemenangan yang utama. Kempen-kempennya telah dikaji di akademi-akademi seluruh dunia dan beliau secara amnya dianggap sebagai salah seorang daripada komander terutama yang pernah hidup dan disifatkan sebagai "pemerintah kuku besi berihsan". Selain daripada pencapaian tenteranya, Napoleon juga dikenang sebagai antara watak penting disebalik Kod Napoleon yang menjadi asas kepada sistem perundangan sivil Perancis (G. Stolyarov II , 2007).

Apa pula perkaitan dengan istilah Little Napoleon? Istilah ini merujuk kepada penjawat awam yang berada di sesuatu kedudukkan (bukannya peringkat tertinggi) tetapi berlagak seolah dia begitu berkuasa seakan pegawai yang berada di peringkat tertinggi. Kadangkala lagak itu didokong oleh persekitaran dan mereka yang berurusan dengannya lantaran kuatnya hubungan si “Little Napoleon” tadi dengan mereka yang berkuasa di peringkat tertinggi. Ianya diberi gelaran Little Napoleon kerana sifat mereka ini seperti Napoleon Bonaparte. Istilah ini dipopularkan oleh Perdana Menteri YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila beliau memberi amaran tidak mahu melihat wujudnya Little Napoleon di kalangan penjawat awam. Beliau memberi amaran kepada segelintir penjawat awam yang ingin menunjukkan kuasa dengan cara melambatkan kerja dan keputusan. Perdana Menteri menyifatkan Little Napoleon sebagai golongan yang kecil tetapi memberikan kesan dan mencemarkan nama baik perkhidmatan awam ibarat kata pepatah “sebab nila setitik rosak susu sebelangga’ (Utusan Malaysia , 15 April 2006).

Presiden Transparency International Malaysia (TI-Malaysia) Tan Sri Ramon Navaratnam yang pernah menghuraikan Little Napoleon dengan nada tegas menjelaskan bahawa golongan in adalah boneka yang menjadi begitu berkuasa lantaran sokongan dan dokongan yang diperolehi dari pihak-pihak tertentu. Beliau memuji langkah Ketua Setiausaha Negara (KSN) yang mahu memantau dengan dekat prestasi kakitangan awam dan menghukum siapa sahaja yang menyeleweng, rasuah atau menyalahgunakan kuasa. Akan tetapi Tan Sri Ramon juga menyarankan agar perhatian diberikan kepada golongan atau kumpulan yang memberi sokongan dan dokongan tersebut (The Sun , 17 Disember 2007 ).

Perkhidmatan awam dalam mana-mana negara adalah tulang belakang kepada kerajaanya (Abdullah Sanusi , 1997). Sebuah perkhidmatan awam yang mantap dan cekap akan membawa kepada kelancaran tadbir urus dan kecekapan pengurusan yang seterusnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara. Penjawat awam di Malaysia yang berjumlah kira-kira 2 juta pada hari ini melalui evolusi dalam perkhidmatan. Penambahbaikan yang berlaku menjadikan kerjaya di sektor awam sebagai pilihan yang popular. Ini menjanjikan cabaran yang lebih besar kepada ketua jabatan dalam menguruskan kepelbagaian penjawat awam itu sendiri. Penulisan ini akan membincangkan peranan yang boleh diambil oleh seorang ketua jabatan dalam berhadapan dengan golongan Little Napoleon.

Pada 5 November 2003 dalam sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Jemaah Menteri yang pertama selaku Perdana Menteri Malaysia yang kelima, YAB Dato’ Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi, telah mengumumkan keputusan kerajaan untuk membentuk Pelan Integriti Nasional (PIN) dan menubuhkan Institut Integriti Malaysia (IIM) (Mustafar Ali , 2006). Pelan Integriti Nasional memfokuskan kepada dua perkara iaitu:
1. Membasmi rasuah dalam perkhidmatan
2. Meningkatkan sistem penyampaian dalam perkhidmatan

Dalam fokus kepada penambahbaikan sistem penyampaian perkhidmatan, YAB Perdana Menteri telah mendedahkan wujudkan kalangan penjawat awam yang menyalah guna kuasa dan kedudukan serta melengah-lengah kerja bagi kepentingan peribadi. Golongan ini dirujuk oleh YAB Perdana Menteri sebagai Little Napoleon yang merupakan individu atau sekumpulan individu yang tidak melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan mengikut tatacara sebenar sebagai penjawat awam.

Hakikatnya golongan Little Napoleon sememangnya telah lama wujud. Penjawat awam yang tidak mesra pelanggan, anti-pembangunan dan melawan ketua tanpa sebab juga boleh dirujuk sebagai Little Napoleon. Sedar akan masalah yang disebabkan oleh golongan inilah maka YAB Perdana Menteri telah memberikan teguran supaya perkara ini ditangani dan penumpuan terhadap penambahbaikan perkhidmatan dapat dilakukan.


RASIONALNYA GOLONGAN LITTLE NAPOLEON?

Little Napoleon adalah penjawat awam yang tidak menghayati prinsip integriti dalam perkhidmatan. Golongan ini akan merugikan organisasi kerana potensi modal insan tidak dimanfaatkan sepenuhnya. Kesedaran terhadap wujudnya golongan yang bermasalah ini turut diakui oleh YAB Dato' Seri Ustaz Haji Azizan Abdul Razak, Menteri Besar Kedah, yang menegaskan bahawa budaya Little Napoleon lambat laun akan menjadi barah yang akan memusnahkan modal insan seterusnya melumpuhkan keseluruhan organisasi tersebut (Warta Darul Aman, 8 September 2008). Ini menjelaskan betapa golongan ini sebenarnya tiada tempat dalam mana-mana perkhidmatan awam di negara ini.

Menjadi tanggungjawab setiap manusia untuk mencari rezeki. Rezeki adalah nafkah untuk menyara diri, dan ahli keluarga. Sewajarnya nafkah yang diberikan datang dari sumber yang halal dan sah. Sekiranya diperincikan, pendapatan yang diperolehi oleh seorang penjawat awam yang tidak amanah adalah satu bentuk pendapatan yang diragui dan dikhuatiri hilang keberkatannya apabila pendapatan tersebut diperolehi dari kerja yang tidak dilaksanakan dengan sempurna dan beramanah. Sebagai seorang Muslim ini akan menjejaskan matlamat untuk menjadi umat yang terbaik. Konsep kerja sebagai ibadah menguatkan lagi hujah bahawa pekerjaan yang dilakukan perlu dilakukan dengan sempurna dan memudahkan semua pihak. Secara nyata, golongan Little Napoleon adalah kumpulan penjawat awam yang tidak kompeten dan tidak melaksanakan tugas yang diamanahkan mengikut tatacara sebenar.

MENANGANI LITTLE NAPOLEON DALAM PERKHIDMATAN AWAM

Golongan Little Napoleon tidak seharusnya dibiarkan dalam perkhidmatan awam. Negara memerlukan modal insan yang berdaya saing dan berpengetahuan untuk membawa cabaran negara di masa hadapan. Beberapa cadangan berikut boleh dipertimbangkan dalam menangani golongan tersebut:

1. Dalam menangani golongan ini, pelbagai peraturan dan garis panduan telah sedia ada. Hanya tindakan yang sewajarnya perlu diambil bagi memastikan perkara ini tidak berterusan. Antaranya Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 1998 Garis Panduan Menguruskan Pegawai Berprestasi Rendah dan Pegawai Yang Bermasalah telah menjelaskan tindakan yang boleh diambil bagi mengatasi perkara ini. Garis panduan ini memperincikan tindakan yang perlu diambil oleh seorang ketua jabatan terhadap kakitangan yang berprestasi rendah dan bermasalah. Golongan Little Napoleon adalah mereka yang dikategorikan sebagai kakitangan yang bermasalah. Perlaksanaan garis panduan ini merangkumi tindakan paling asas iaitu teguran sehingga membawa kepada tindakan lebih tegas iaitu tindakan tatatertib. Seorang ketua jabatan perlu menilai tindakan yang sesuai berdasarkan kepada keadaan mengikut peringkat yang ditetapkan. Perlu ada persefahaman antara ketua-ketua dalam sesebuah jabatan kerajaan untuk melaksanakan tindakan dalam surat pekeliling ini bagi memastikan keberkesanannya. Ini memerlukan keberanian dan ketelitian seorang ketua jabatan dalam melaksanakan tugasnya.

2. Kepimpinan Beretika adalah satu keperluan dalam organisasi. Ini adalah satu bentuk tindakan pencegahan yang dapat membimbing organisasi ke arah kecemerlangan. Seorang pegawai kerajaan adalah bertanggungjawab untuk mewujudkan persekitaran yang berintegriti dalam organisasinya. Kepimpinan melalui tauladan adalah satu contoh penting yang diperlukan. Menjadi tanggungjawab ketua jabatan untuk memastikan misi dan visi yang jelas bagi organisasi dan penting misi dan visi tersebut difahami bersama. Komunikasi yang sihat dalam organisasi akan meningkatkan kefahaman kepada matlamat dan hala tuju organisasi. Ini dapat membimbing semua penjawat awam untuk bekerja dengan matlamat yang lebih jelas dan bertanggungjawab. Kepimpinan menjadi faktor penting dalam menangani Little Napoleon dan seorang ketua jabatan tidak seharusnya berkompromi dengan golongan ini dan membiarkan keadaan tersebut kerana ia boleh membawa kepada implikasi lebih buruk. Paling penting ialah seseorang ketua jabatan itu sendiri perlu memahami maksud tersirat disebalik Little Napoleon dan tidak menjadi sebahagian dari golongan tersebut.

3. Penghayatan kepada pendekatan Islam Hadhari adalah satu langkah yang mengajak penjawat awam kembali kepada Islam. Terdapat sepuluh prinsip yang menjadi sasaran dalam pendekatan ini iaitu:

i. Keimanan dan Ketaqwaan Kepada Allah
ii. Kerajaan Adil dan Beramanah
iii. Rakyat Berjiwa Merdeka
iv. Penguasaan Ilmu Pengetahuan
v. Pembangunan Ekonomi Seimbang & Komprehensif
vi. Kehidupan Berkualiti
vii. Pembelaan Hak Kumpulan Minoriti dan Wanita
viii. Keutuhan Budaya dan Moral
ix. Pemuliharaan Alam Semulajadi
x. Kekuatan Pertahanan

Dalam melahirkan penjawat awam yang berintegriti, fokus diberikan kepada prinsip pertama dan ke lapan. Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah adalah asas yang perlu ada pada setiap insan. Setiap agama di negara ini juga menekankan konsep keimanan dan ketaqwaan kepada tuhan mengikut kepercayaan dan amalan agama masing-masing. Melalui prinsip ini seorang penjawat awam akan lebih menghayati konsep kerja sebagai ibadah. Prinsip keutuhan budaya dan moral merujuk kepada amanah dan integriti sebagai seorang penjawat awam. Sasaran ke-2, TEKAD 2008 iaitu meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam dan mengatasi karenah birokrasi dalam Pelan Integriti Nasional adalah selari dengan keperluan ini (Pelan Integriti Nasional , 2005). Justeru itu, setiap penjawat awam seharusnya mengambil langkah proaktif untuk menghayati perancangan dan matlamat ini untuk peningkatan kendiri. Ini penting bagi menajamkan minda dan kemahiran sebagai seorang penjawat awam dan bukan sebagai persediaan untuk menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) sahaja.

4. Pembangunan sumber manusia melibatkan program latihan dan pembangunan adalah salah satu cara yang dapat mengubah keadaan. Dalam era globalisasi hari ini, Negara memerlukan penjawat awam yang mempunyai ciri-ciri knowledge worker (k-worker). Ini penting bagi menghadapi era knowledge economy (k-economy) yang memerlukan persaingan dari aspek pengetahuan disamping aspek lain yang sedia ada. Dasar Latihan Sektor Awam yang meletakkan sasaran latihan 56 jam setahun bagi setiap penjawat awam adalah langkah yang amat signifikan. Program latihan dan pembangunan seperti kursus, bengkel, seminar dan lain-lain lagi mampu meningkatkan pengetahuan dan kemahiran seorang penjawat awam. Latihan dan pembangunan adalah sebahagian dari pelaburan yang mampu meningkatkan nilai modal insan. Golongan Little Napoleon memerlukan latihan yang boleh menguatkan aspek kerohanian (Spiritual Strength) bagi membentuk kepada perubahan sikap terhadap tugas dan tanggungjawab sebagai penjawat awam.

RUMUSAN

Dari penulisan ini dapat dirumuskan bahawa golongan Little Napoleon perlu dibantu supaya sedar akan tugas dan peranan sebenar yang perlu dijalankan sebagai seorang penjawat awam. Kerja harus dilihat sebagai satu ibadah. Justeru itu, penting untuk kita melaksanakan tugas dengan amanah dan berkesan. Penjawat awam harus menjadikan dirinya aset kepada jabatan dan harus bijak merancang kerja dan menyara diri dan keluarga dengan pendapatan yang halal dan sah. Ini menuntut kemahiran untuk merancang dan memimpin diri sendiri dengan cekap kerana setiap individu adalah juga seorang pemimpin setidaknya kepada diri sendiri. Dari aspek kepimpinan jabatan, seorang ketua perlu mencabar status-quo yang wujud dalam jabatannya, dari segi sistem atau prosedur, cara kerja dan lain-lain aspek supaya sistem penyampaian dapat di pertingkatkan. Penambahbaikan dan inovasi yang perlu dilaksanakan secara bersama. Hanya dengan gaya kepimpinan yang mantap, perubahan mampu dicapai. Perubahan yang paling asas ialah perubahan sikap yang memerlukan kesungguhan setiap individu untuk sama-sama melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang penjawat awam dengan cemerlang, gemilang dan terbilang.