Saturday, April 4, 2009

Faham dan Reti Bahasa

1. Ayahanda saya seorang yang garang.

2. Atok saya pon seorang yang garang dan kalau bercakap, suaranya kuat!

3. Mudah sangat untuk menjangka dari mana datangnya sikap garang ayah saya tu, tentunya dari bapa dia yang juga atok saya. Akan tetapi, inilah antara dua lelaki yang paling saya sayangi dalam dunia ini. Saya berdoa ALLAH SWT memanjangkan usia mereka berdua kerana kedua mereka ini baik hati dan penyayang.

4. Sudah pasti saya mewarisi perangai ayah dan atok!

5. Masa saya kecil dulu bila ayah marah, dua perkataan ni selalu digunakan.

6. Pertama, "Faham bahasa tak?"

7. Kedua, "Reti bahasa tak?"

8. Hari ni saya sedar kepentingan dua soalan ni. Bila ramai yang tak faham bahasa dan tak reti bahasa, rupanya susah kita nak berbahasa dengan mereka. Penyudahnya, ramai yang yang akan membahasakannya dan jadilah bahan kena bahasa.

9. penting sungguh kan? Terima kasih saya kepada ayahanda yang saya sayangi. Allah sahaja la yang membalas jasa baik ayah.

10. Mungkin kerana didikan ayah yang kreatif itu (kiasan tak langsung dalam ketegasannya), hari ini saya beristerikan seorang pensyarah bahasa! Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment