Sunday, April 5, 2009

Bila Ada Orang Tak Tahu Malu!

1. Diberi betis nak paha, dah bagi paha nak dada, dapat dada naik ke kepala, minta lagi terajang bagi mampus, kalau tak mampus tanam aje hidup-hidup!

2. Ini bahasa kiasan nak menceritakan perihal orang yang mengada-ngada. Bukan setakat mengada-ngada tapi siap tergedik-gedik tak de makna.

3. Bagi sesetengah pihak, terutama yang tak tahu meletakkan had dalam sesuatu perkara, ia akan hanya menimbulkan rasa kurang selesa kepada pihak lain.


4. Tapi yang empunya diri memang tak akan rasa apa sebab kalau dah memang muka tak tahu malu, apa nak ada hal?

5. Istilah mudah dalam Bahasa Inggeris ialah “too much!”.

6. Manalah tahu kot tak “reti” Bahasa Melayu pulak ker, atau “feel stupid” bila baca istilah Melayu ni?

7. Rasa tanggungjawab perlu datang dalam apa juga yang kita usahakan. Nyata sekali generasi hari ini lebih mementingkan keputusan segera (instant result) tanpa mahu memikirkan penyelesaian terbaik (the best solution) dan lebih dari itu berusaha untuk mencapaikan (effort towards the achievement).

8. Memang susah kalau dah dasar muka tak tahu malu!

9. Hanya tahu menumpang usaha dan jerit perih orang lain tetapi malas nak berusaha dengan keupayaan sendiri. Tahu nak mudah sahaja, tahu nak menyelinap sahaja, tahu nak cari jalan pintas sahaja, tahu nak nampak penting sahaja walau pun usaha tak seberapa. Bila hasilnya nampak positif, orang yang sebegini akan menonjol dan teruja lebih dari orang yang kuat bekerja sedari awal. Tapi jika hasilnya tidak baik, dia akan cuci tangan. Menyalahkan itu dan ini, seperti anjing kurap menyalak depan rumah orang!

10. Orang begini kalau bekerja akan membuat sesuatu tugas tu sambil lewa. Tiada ekspektasi dan lebih malang lagi tidak menghormati ekspektasi dan piawaian yang ada. Ibarat kata pepatah, “seperti melepaskan batok di tangga”. Orang yang sebegini jika egonya rendah boleh dibimbing dan dibantu untuk memajukan potensi diri. Tapi kalau egonya tinggi, maka jadilah si bodoh sombong tak sedo diri!

11. Memang la tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Tapi, takut la kepada hukum Allah. Tak malu ke kalau ditanya halal dan haram dalam hidup. Sampai bila nak menumpang orang? Sedangkan Allah bagi kekuatan dan keupayaan yang sama. Kepala otak tu pun sama, kenapa tahu nak harapkan orang lain aje? Bagi la sesuatu yang boleh disumbangkan dan buat orang ingat. Sampai bila nak jadi tangan yang menerima sahaja?

12. Mentaliti subsidi ni pernah membuatkan Tun Dr. Mahathir menitiskan air mata. Mengenangkan masa depan orang Melayu. Nampaknya generasi hari ini masih ada mentaliti subsidi tetapi dalam versi baru yang lebih rakus tetapi menjijikkan. Malas!

13. Atau memang nak mengaku yang diri tu bodoh? Kalau nak buat pengakuan, tulis la blog. Dedikasikan pada seluruh dunia bahawa “kita” tu bodoh. “Bodoh sombong” lah kot?

14. Apa pun jugak, siapa pun jugak, di mana pun jugak, apa yang paling penting ialah kerjasama (bak kata Wonder Pets). Kerjasama yang dijelmakan atas rasa tanggungjawab.

15. Lebih dari itu sebenarnya penting untuk kita muhasabah diri sendiri. Muhasabah dengan sesungguhnya kerana Allah SWT dan kita muhasabah diri sendiri bukan muhasabah diri orang lain. Kata seorang kenalan saya di Pahang dulu, ada dua perkara yang sedap dalam dunia ni. Satu, makan free dan keduanya, mengata orang! Saya kata, lebih sedap lagi kalau kita mengata orang sambil makan free. Tapi sedih la, kalau masih tak sedo diri!

16. Jangan seronok mengata orang itu dan ini. Rasa bagus, belum tentu kita ni cukup bagus. Cermin diri! Cermin diri! Cermin diri! Muhasabah diri dan sedar diri. Jangan syok sendiri.

No comments:

Post a Comment