Wednesday, April 1, 2009

Bodoh Sombong atau Pandai Sombong

1. Bodoh Sombong satu istilah yang sangat semantik dalam masyarakat Melayu.
2. Bodoh adalah stupid, sombong adalah arragont. Tapi dalam Bahasa Inggeris tiada istilah "arragont stupid" atau "stupid arragont"!
3. Saya adalah seorang yang bodoh sombong JIKA, saya tak tahu untuk melakukan sesuatu perkara tetapi berlagak seolah saya tahu dan melakukannya dengan cara saya (yang sebenarnya salah atau kurang tepat) tanpa merujuk kepada orang lain. Dalam masa yang sama ada orang yang sedar kesilapan yang saya sedang lakukan dan cuba untuk membantu kerana dia tahu kaedah terbaik dan betul untuk melakukannya, tetapi saya tak mahu menerima bantuan dari orang itu malah merasa bahawa dia cuba tunjuk pandai dan hanya menyusahkan saya.
4. Apa akan terjadi kepada orang yang bodoh sombong?
5. Selagi dia tak melibatkan pihak lain dalam entiti masyarkat, tiada apa perkara buruk akan berlaku kecuali kepada dirinya sendiri yang memang sombong untuk melakukan sesuatu dengan cara yang betul. Akan tetapi dalam sebuah organisasi orang yang bodoh sombong adalah liabiliti.
6. Orang bodoh sombong akan menjadi pembantut dan bukan pembantu yang hanya akan menyumbing dan bukan menyumbang dalam keadaannya yang dirasakan peka walhal pekak dengan perkembangan sekitar!
7. Jalan keluar dari kepompong bodoh sombong ialah dengan muhasabah diri kerana Allah. Kerana sumber ilmu adalah dari Allah SWT, maka jalan ilmu juga seharusnya berlandaskan jalan yang diredhai oleh-Nya.
8. Persoalannya, wujudkah orang yang "Pandai Sombong"?
9. Jika kita kembali kepada Islam, sombong atau riak itu adalah sebahagian dari syirik kecil. Dalam budaya Melayu yang kaya dengan adab dan budaya pula, kita percaya kepada pepatah Melayu ibarat padi yang semakin tunduk apabila semakin berisi.
10. Mungkinkah masyarakat hari ini sudah jauh lari dari ajaran Islam dan pegangan kepada budaya bangsa Melayu?

No comments:

Post a Comment