Friday, May 15, 2009

Ketidakpuasan Hati dan Muhasabah Diri - Yang Mana Satu Datang Dahulu?



1. Saya setuju bahawa bercakap memang mudah, tapi tidak semudah untuk melaksanakan.

2. Tambahan pula cakap memang murah.

3. Ketidakpuasan hati wujud dalam diri setiap hamba Allah.

4. Mustahil ia tiada langsung walau sekelumit?

5. Dulu saya ada seorang kawan, namanya Khamel. Memang Khamel ini insan kamil yang jujur orangnya. Tapi ada sesuatu yang tak berapa nak kena pada tempatnya dengan Khamel. Katanya “aku ni tak pandai marah!”.

6. Yer ker?

7. Maka kami buat eksperimen demi eksperimen. Ternyata, kami berjaya buktikan Khamel boleh marah. Malah dalam banyak keadaan Khamel marah mengalahkan orang yang dah biasa marah. Khamel marah bila sesuatu tentang dirinya dinafikan, bila dirinya disakitkan, bila kebenaran yang dia dinyatakan tidak dipeduli.

8. Ha ha ha…………….Khamel, mana ada orang tak pandai marah?

9. Bila wujud ketidakpuasan hati, kita cenderung untuk berasa tidak senang dan selesa dalam hati dan diri kita, dan perasaan tidak senang itu akan beransur-ansur mewujudkan fikiran dan pemikiran yang berkecamuk dan keadaan tak tentu hala, hatta ia kecil atau besar seraya ia membawa juga kepada satu kesan yang disebut sebagai rasa marah. Maka itulah dinamakan marah, yakni berpunca dari ketidakpuasan hati.

10. Apa nak buat yer?

11. Sudah pasti kita mencari penyelesaian. Bagaimana caranya?

12. Inilah peranan satu lagi istilah, iaitu muhasabah.

13. Perlukah kita muhasabah diri bila tak puas hati, atau muhasabah diri dulu sebelum tak puas hati? Atau kita sewajarnya hidup dengan muhasabah diri sepanjang masa, atau mungkin kita perlu hidup dengan tidak puas hati sepanjang masa?

14. Menyelesaikan tak puas hati yang membawa kepada perasaan dan rasa marah, perlu bermula pada puncanya.

15. Kalau puncanya ada potensi untuk dibetulkan, ada tanda-tanda untuk ditambahbaik, ada ruang untuk penambahbaikan, ada peluang untuk diberikan penyelesaian yang mungkin, maka ia boleh diuruskan dengan baik.

16. Tapi kita jangan salah punca – sebab – akibat!

17. Salah analogi akan hanya memburukkan keadaan.

18. Selamat berjaya.

No comments:

Post a Comment