Monday, January 12, 2009

Camry vs Perdana

Prestij. Itulah perkataan yg paling tepat apabila membicarakan persoalan berkaitan kereta buatan Jepun yang digelar Toyota Camry. Apa juga nada, apa juga haluan apa juga pendirian, hati siapa yg tidak terdetik keinginan memiliki sebuah Toyota Camry tatkala memandang hatta buat kali pertama sekali pun. Mungkin ia tidak standing BMW 325i, Audi A4, Volvo S40 atau lain-lain model kereta Eropah dalam kelas sedan 2.0 (dan sewaktu dgnnya) tapi ia adalah lawan yang setanding apabila dibandingkan dari segi prestasi. lebih dari itu, ia jauh lebih murah jika dibandingkan dgn pesaing dari Eropah. Ibarat alah membeli menang memakai, dgn himpunan segala mcm teknologi terkini yg patut ada pada sebuah kereta dalam kelasnya, Camry adalahsesuatu yang disifatkan sebagai Value for Money oleh penggemar kereta. Falsafah ini sudah mula dipersetujui oleh beberapa kepimpinan negeri Pakatan Rakyat hari ini. ironinya, kerajaan negeri Selangor yang mula-mula menyuarakan hasrat memiliki Camry untuk exco mereka, tetapi kerajaan Perak pula nampaknya yang mendahului. Tinjauan saya sebagai seorang pemastautin di negeri Darul-Ridzuan, Toyota memang popular di negeri ini terutama di Ipoh. Ada yang mengatakan Toyota adalah "kereta cina" hingga ada yang mengaitkan bagaimana UMW Toyota yang memasarkan Toyota di negara ini sentiasa mencapai sasaran jualan bagi bilik pameran mereka di Ipoh dan suasana yang agak berbeza bagi lokasi lain terutama di luar negeri Perak.

Apa kurangnya model Perdana V6 Enhance? Model asal keluaran Mitsubishi Eterna inilah yang menjadi kereta rasmi negara termasuk yang membawa YAB Perdana Menteri Malaysia. Inilah buah fikiran hasil dari kejayaan Dasar Pandang ke Timur (1982) yang diilhamkan oleh Tun Dr Mahathir. Tanpa DPT, jangan katakan Perdana V6, malah Malaysia belum tentu mampu memiliki sebuah kereta nasional. Maka itu, langkah kerajaan sewaktu era Tun Dr, Mahathir yang menukar kereta rasmi negara dari penggunaan asal model Volvo dan Mercedes (pada ketika itu) untuk pegawai dalam kategori JUSA, Menteri dan Timbalan Menteri adalah suatu tindakan tepat yang melambangkan jatidiri rakyat Malaysia atas semangat Malaysia Boleh! Kita membuktikan bahawa kita ada kemampuan menghasilkan kereta "mewah" sejak model pertama Perdana dalam era tahun 1990an.


Perbandingan

Soalnya, apakah hilang "prestij" jika menggunakan Perdana hari ini sehingga ada kerajaan negeri yang bertukar ke model lain atas nama penjimatan?

Penjimatan adalah sesuatu yang subjektif. Dalam soal berkaitan penyelenggaraan kereta, kos penyelenggaraan Perdana di Pusat Servis Proton dibandingkan dengan kos di pusat servis "bawah pokok" pastinya jauh berbeza. Terpulang kepada definisi "penyelenggaraan" itu sendiri. jika kos servis diambil kira semata-mata kos alat gantian, minyak peincir dan kos buruh pastinya ia mampu dibayar oleh sesiapa juga. Maka bukanlah rahsia lagi pada hari ini bahawa Perdana adalah sebuah kereta mampu milik. Kakitangan kerajaan pada kumpulan sokongan juga mampu memilikinya. Akan tetapi jika kos servis diambil kira bersekali kos alat gantian, minyak peincir, kos buruh dan "imbuhan sampingan" maka ia akan terus menjadi sesuatu yang subjektif. Apakah imbuhan sampingan itu? Ia juga suatu yang subjektif, kerana ia boleh ditafsirkan sebagai kos tersembunyi bagi menunggu masa bayaran yang lama, menjangkau hingga tiga bulan, kos untuk pihak yang terlibat dalam proses "untuk kenderaan tersebut dihantar servis" samada dari peringkat perancangannya, perlaksanaannya atau peringkat pembayarannya! Berat andaian ini, malah jika disalah tafsir boleh menjadi satu tuduhan yang serius yang boleh menjatuhkan integriti pentadbiran awam di negara ini. Namun, pepatah Melayu ada menyebut, jika tiada angin masakan pokok bergoyang? Justeru itu, menjadi tanggungjawab pihak berwajib untuk menyiasat siapakah yang menjadi "angin" yang menyebabkan kos penyelenggaraan ini menjadi subjektif? Ini penting supaya pihak yang menjadi "angin" tidak terus "makan angin", sedangkan ada pihak lain yang "naik angin" dengan keputusan pihak yang "bertukar angin" kepada model lain dan menjadikan Perdana sebagai kambing hitam. Jangan sampai lain pihak yang "buang angin", lain pihak pula yang perlu menanggung sengsara perit dan hangitnya "angin buangan" itu!

Lebih penting lagi, jangan hanya kerana pembelian Camry dan isu Perdana V6 ini dilakukan oleh sebuah kerajaan negeri di pihak pembangkang maka kita ibarat memukul gendang perang atau mencanang serata kampung ibarat ayam bertelur sebiji riuh sekampung. Jangan kita buat-buat lupa, kontraversi di sebuah negeri di pantai timur yang mengambil tindakan sama dengan menggantikan model Perdana ke model Mercedes E-class (lebih mewah dari Camry) belum lagi selesai sepenuhnya. Kalau mahu memperjuangkan kereta nasional sebagai satu bentuk aset negara, biarlah kita bersuara dan berjuang atas nama nasionalisme dan patriotisme. Bukan hanya kerana perbezaan ideologi politik. Kita tidak mampu menjadi seorang rakyat Malaysia yang lagaknya seperti ayam jantan si Jalak Lenteng, yang heboh berkokok sekampung dan bangga akan kelebihan dirinya tetapi ekor berselaput tahi!

No comments:

Post a Comment