Friday, April 23, 2010

Nilai Sekeping Questionnaire

1. Apakah “questionnaire”?

2. Questionnaire atau disebut juga sebagai borang soal selidik adalah instrumen dalam penyelidikan. Ia digunakan untuk mengutip data bagi menjalankan sesuatu kajian. Ada pelbagai bentuk questionnaire, pelbagai format, pelbagai warna, pelbagai cara yang dipelbagaikan supaya instrumen penyelidikan ini menarik untuk dijawab.

3. Apa pun, questionnaire mengandungi set soalan yang terdiri dari kayu ukur setiap angkubah yang ingin dikaji. Soalan yang ditanya boleh jadi dalam bentuk positif atau negatif.

4. Ada ketikanya, kita tak terfikir apakah angkubah yang boleh diukur oleh sesuatu questionnaire. Hanya pengkajinya sahaja yang tahu. Itulah hebatnya ilmu manusia kalau dimanfaatkan

5. Saya mengenali questionnaire sejak di bangku sekolah lagi.

6. Sejak di sekolah, saya diminta mengisi questionnaire. Pastinya pada ketika itu saya menjadi sebahagian dari sampel penyelidikan yang menjadi minat pengkaji.

7. Seingat saya sejak di bangku sekolah jugalah saya pening kepala setiap kali menjawab soalan questionnaire. Terutama jika diminta menentukan jawapan berdasarkan skala Likert bilamana ia berkaitan dengan pandangan saya untuk mengukur sesuatu isu, peristiwa, pengalaman atau ap sahaja.

8. Akan tetapi, sejak dulu hingga kini jarang sekali saya menghampakan pihak yang meminta saya mengisi questionnaire tersebut. Walau pening menjawab akan saya sudahinya jua. Dalam zaman ICT ni, dah ada pula questionnaire yang dihantar melalui email.

9. Kadang kala ada questionnaire yang terlalu panjang hingga mengambil masa yang lama untuk diisi. Tapi saya akan sudahi juga. Ada pengkaji yang bermurah hati akan beri hadiah atau sagu hati (pen, pensel, gula-gula dan macam-macam lagi).

10. Kerana saya faham usaha, penat dan lelah pengkaji dalam menyediakan questionnaire tersebut. Ada yang berhajat membuat penyelidikan, ada yang sekadar menjalankan tinjauan, lebih kasihan kalau ia bagi tujuan tesis pengajian sarjana atau PhD.

11. Saya menghargai mereka, susah payah membuat questionnaire. Isi sajalah.

12. Akan tetapi rupa-rupanya saya dimaklumkan oleh beberapa rakan yang bekerja sebagai pensyarah, di Malaysia ini memang sukar kalau nak mengharapkan questionnaire diisi dan dikembalikan. Kadar pemulangan questionnaire sangat rendah

13. Malahan, kalau penyelidikan itu dibuat dalam universiti sekali pun belum tentu kita akan dapat pemulangan yang tinggi. Kenapa yer?

14. Saya pernah melalui pengalaman ini dan nyata sekali ia benar. Ada pensyarah yang bercerita kepada saya, dari 3000 questionnaire yang diedar, hanya 500 kembali. Ada pula dari 2000 yang diedar dan disertakan sampul surat berserta setem untuk dikembalikan, hanya 21 kembali. Pengalaman saya, questionnaire saya disertakan dengan gula-gula mentos sebagai sagu hati berserta sampul surat kosong bergam, mentos hilang sampul pun hilang, tapi questionnaire kosong sahaja yang dikembalikan! Hehehe…

15. Kenapa kita tak melihat sumbangan kita sebagai sampel dalam penyelidikan bakal memberikan kesan kepada dunia, atau setidaknya kepada kehidupan ?

16. Susah sangat ke nak memberi sokongan? Sampai bila kita nak berada di tahap ini dan bilakah agaknya pemikiran dan persepsi masyarakat kita terhadap questionnaire akan berubah?

17. Saya teringin nak buat penyelidikan, kenapa orang kita tak nak isi dan kembalikan questionnaire yang diedar serta cara bagaimana nak mengubah persepsi masyarakat kita dalam hal ni. Ia penyelidikan yang baik.

18. Tetapi, saya bimbang nanti questionnaire saya tak dikembalikan pula?

No comments:

Post a Comment