Friday, May 21, 2010

Kecil Hati

1. Sesetengah orang dia tak peduli hati dan perasaan orang lain.

2. Bagi sesetengah orang, dia rasa dia hanya bergurau walau pun setelah melukakan hati dan perasaan orang lain.

3. Bagi orang-orang tertentu pula, dia tak percaya bahawa semua orang ada hati dan perasaan.

4. Lebih dari itu, ada yang tak rasa dan perasan, akan ada orang yang terasa dan kecil hati dengan apa yang dilakukan.

5. Itulah manusia yang bernama manusia. Selagi manusia namanya manusia, begitulah. Ada juga yang tak sedar dirinya manusia. Soalnya, kita kena tahu bahawa setiap manusia ada hati dan perasaan.

6. Andaian kita belum tentu betul tentang hati dan perasaan orang.

7. Ada orang akan terasa bila dikata.

8. Ada orang akan terasa bila dikutuk.

9. Ada orang akan terasa bila dimaki.

10. Ada orang akan terasa bila disindir.

11. Tapi semua orang suka dipuji. Maka lahirlah ramai manusia pengampu, pelakon, hipokrit, yang hanya tahu menggunakan orang lain untuk kepentingan tertentu. Depan cakap lain belakang sudah pastinya lain.

12. Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas apa yang kalian katakan tentang aku. Walau pun aku begini, aku ikhlas, tapi biarlah hanya Allah yang tahu. Aku minta maaf kalau ada tutur kata dan perbuatan aku yang menyinggung hati dan perasaan kalian. Kerana aku juga manusia yang ada hati dan perasaan serta akan juga membuat salah dan berdosa. AKU BUKAN MAKSUM.

No comments:

Post a Comment