Monday, May 3, 2010

Mengubati Hati Sesetengah Doktor di Malaysia

# Gambar Hiasan

1. Saya amat bersetuju apabila Prof. Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin, Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengatakan “walaupun ganjaran agak rendah berbanding Singapura, mereka perlu bangga berkhidmat di negara sendiri,” bilamana beliau merujuk kepada ramai lulusan perubatan UKM ‘lari’ bekerja di Singapura (Utusan Malaysia, 4 Mei 2010).

2. Ini merujuk kepada tarikan dari segi kewangan apabila sebagai doktor pelatih di Singapura, mereka ditawarkan gaji pokok $2,690 dolar Singapura (RM6,187) manakala doktor pelatih di negara ini dibayar gaji RM3,665 dengan purata elaun antara RM500 dengan RM1,000 sebulan.

3. Saya mempunyai beberapa rakan dan kenalan yang bertugas sebagai doktor di negara ini. Majoriti yang saya kenal adalah rakan-rakan dari keturunan Melayu dan juga beberapa kenalan baik saya dari bangsa lain.

4. Tugas sebagai doktor sangat mulia. Tidak cukup dengan itu, doktor dilihat sebagai ikon manusia pintar. Sememangnya mereka yang jadi doktor ini orang yang cemerlang dari segi akademik sejak di bangku sekolah lagi.

5. Pengajian perubatan memang mencabar dan menuntut pengorbanan seorang manusia untuk menjadi seorang siswazah perubatan yang tidak sama cara hidupnya dengan lain-lain bidang pengajian. Sewajarnya mereka diberikan gaji yang lumayan kerana hasil penat lelah belajar dan risiko yang diambil dalam tugas sebagai seorang doktor. Perkhidmatan yang diberi adalah juga satu tanggungjawab sosial dan khidmat kemasyarakatan yang sangat dipandang tinggi.

6. Namun begitu, terdapat sesetengah doktor dan ingin saya tegaskan sekali lagi, terdapat sesetengah doktor yang menjadi doktor hanya kerana aspek kewangan semata-mata. Ini hasil pemerhatian saya kepada sesetengah doktor dalam perkhidmatan kerajaan. Mereka menyertai perkhidmatan kerajaan kerana hanya dengan cara itu mereka dapat mengambil pinjaman perumahan pada amaun yang tinggi tapi pada kadar faedah yang paling minimum. Dengan banyak masa lapang dalam kehidupan harian, peluang untuk membuat locum di klinik swasta selepas waktu kerja biasa memberikan nilai pendapatan tambahan. Mereka menjadi doktor kerana itulah caranya yang paling cepat untuk mereka boleh membeli kereta mewah. Ini hanya pandangan saya, sesiapa sahaja boleh untuk tidak bersetuju atas apa juga sebab.

7. Sesetengah doktor ni, saya tegaskan lagi sesetengah mereka bukan kisah sangat tentang khidmat sosial, sumbangan kemasyarakatan dan lain-lain tapi hanya mementingkan aspek kewangan semata-mata. Pada mereka, dulu mereka ni dah belajar susah, dah berkorban waktu belajar dengan meninggalkan pelbagai perkara dalam kehidupan maka sekarang masa untuk mereka menikmati hidup!

8. Tidak keterlaluan untuk saya katakan ada di kalangan doktor yang saya kenal mengatakan mereka hanya berpura-pura mesra dan senyum di hadapan pesakit, tapi sebenarnya bukanlah nak sangat memberikan perkhidmatan yang mesra. Malah, ada yang mengaku telah dilatih untuk menjadi begitu.

9. Sewaktu saya belajar ilmu etika dulu, Prof Madya Dr Posiah Mat Isa pernah mengatakan bahawa seorang doktor lebih berbahaya dari seorang peguam. Peguam hanya berkemungkinan untuk menipu, tetapi doktor bukan sahaja boleh menipu tetapi juga boleh membunuh! Memang ada kebenarannya.

10. Tak salah jika seorang doktor tu mahu mencari pendapatan lebih. Akan tetapi, berpada-padalah. Bukankah kedudukan tinggi dalam masyarakat yang diberikan kepada seorang doktor itu sudah merupakan satu status yang cukup membanggakan?

11. Segala-galanya terletak di hati budi doktor itu juga. Kalau menjadi doktor untuk mengumpul duit menjadi jutawan, menikmati kereta mewah, kehidupan di rumah mewah, memberi tanah atau kebun berpuluh-puluh ekar, maka mereka akan dapat itu semua jika usaha dan keringat semata-mata untuk itu.

12. Tapi saya percaya, masih ada doktor yang menjadi doktor untuk menyumbang khidmat kepada masyarakat. Kerana menghargai ilmu perubatan yang berasal dari kemasyhuran ilmuan Islam, Ibnu Sinar. Bukan semua doktor itu hipokrit dan mata duitan, sama juga dengan profesion lain. Pokok pangkalnya niat. Niat yang ikhlas datang dari hati nurani yang ikhlas. Kalau hati ikhlas, perbuatan, hubungan baik dengan kawan, pekerjaan, ibadah, atau apa sahaja pun akan dipermudahkan oleh Allah SWT, dan lebih penting ia akan diberkati.

RUJUKAN UTAMA:
Ramai lulusan perubatan UKM ‘lari’ bekerja di Singapura

Oleh MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK
saiful.sahak@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Mei – Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendapati semakin ramai siswazah perubatannya ditawarkan kerajaan Singapura untuk berkhidmat di hospital negara itu dengan tahun ini sahaja seramai 20 orang telah berbuat demikian.
Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin berkata, dijangkakan seramai 80 lagi akan mengikuti jejak kumpulan itu dan jika ini berlaku ia pasti merugikan negara yang mengeluarkan peruntukan besar membiayai universiti awam.
Sehubungan itu, beliau meminta siswazah perubatan UKM mengutamakan semangat nasionalis dengan berbakti kepada rakyat negara ini dan bukannya mengejar tawaran gaji lumayan di negara asing.
“Setakat ini 20 daripada 209 siswazah perubatan UKM yang tamat pengajian pada 26 Mac lalu telah menerima tawaran dari kerajaan Singapura dan menjangkakan seramai 80 lagi akan turut berkhidmat di negara itu.
“Sebagai doktor pelatih di Singapura, mereka ditawarkan gaji pokok $2,690 dolar Singapura (RM6,187) manakala doktor pelatih di negara ini dibayar gaji RM3,665 dengan purata elaun antara RM500 dengan RM1,000 sebulan.
“Walaupun ganjaran agak rendah berbanding Singapura, mereka perlu bangga berkhidmat di negara sendiri,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Asia Pasifik Sains Pertuturan, Bahasa dan Pendengaran anjuran Jabatan Audiologi dan Sains Pertuturan UKM di sini hari ini.

1 comment:

  1. We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833


    Regards
    Ir. Aznial Rahmat
    Director
    KASIH Group
    012 312 9264
    aznial@gmail.com

    ReplyDelete