Wednesday, February 1, 2012

Kerana Menjadi Bagus?

1. Saya ada seorang kawan, Yusuf (mungkin, bukan nama sebenar)yang bekerja di sektor swasta tapi kemudiannya menceburi sektor awam dengan menjadi seorang PTD.

2. Saya pernah berkata kepadanya bahawa menjadi penjawat awam adalah pilihan saya. Walau pun ada orang boleh mendapat pendapatan lebih lumayan, saya memilih menjadi seorang penjawat awam kerana saya suka dengan apa yang saya buat sekarang ini.

3. Saya juga pernah katakan padanya dalam bahasa Inggeris, “I am a government servant, damn good one!”

4. Kata Yusuf, I don’t know whether you good or not, but I think you are damn! Sambil dia tergelak dan memejamkan mata tanda seronok sangat (-:

5. Government servant, civil servant atau public servant dalam Bahasa Inggeris, maknanya dalam Bahasa Melayu tetap sama iaitu penjawat awam.

6. Semakin lama saya bekerja, saya semakin mengenali gelagat manusia terutama dalam perkhidmatan awam ini. Walau pun sudah bekerja hampir satu abad, jarang sekali saya menerima pujian dari mana-mana pihak sekali pun. Hinggakan bila terasa dipuji, timbul satu perasaan pelik dalam diri. Sebabnya, selalunya hanya dipersalahkan sahaja.

7. Hakikatnya, saya patuh arahan dan hormat ketua.

8. Itulah pegangan saya sejak mula bekerja, seperti mana pegangan saya untuk hormatkan guru sewaktu menjadi pelajar. Prinsip saya ialah tidak akan melawan ketua.

9. Akan tetapi, prinsip saya teruji bilamana; diberi pelbagai tanggungjawab besar dan saya laksanakan dengan penuh amanah dan dedikasi. Bila berjaya orang lain pula mendapat nama, kita dilupakan. Satu keadaan lagi, ada kawan satu organisasi yang tidak diberi tanggungjawab tambahan kerana kononnya lemah mentadbir, lemah merancang, tak boleh buat kerja dan lain-lain. Ada juga kawan yang tak mampu pun siapkan tugas hakiki tapi tak diambil tindakan pun hanya kerana dia kurang cerdik, kurang pandai, tak tahu dan lain-lain walau pun berjawatan pegawai!

10. Kita terus diberikan tugas dan pelbagai peranan hanya kerana kita boleh buat kerja dengan baik.

11. Orang lain tu tak diberikan tugas dan tanggungjawab hatta tak sempurnakan pun tugas hakiki hanya kerana mereka itu tak cukup bagus.

12. Adakah ini bermakna, dalam sebuah organisasi itu, menjadi kesilapan apabila seseorang itu mampu untuk bekerja dengan bagus hingga dia akan terus dikerjakan?

1 comment:

  1. pertama - keinginan hendak menjadi bagus ada pada semua orang namun tidak semua mampu menjadi bagus dan mengekalkan kebagusannya setelah berhadapan dengan berbagai situasi.

    kedua - suka perenggan #10 tetapi perenggan #9 macam tak berapa bagus pula :D

    tq.

    ReplyDelete