Sunday, February 19, 2012

Kesedaran Politik Rakyat Malaysia

1. Baru-baru ini saya minum di kafe kampus bersama Hairi, Rosli dan Din

2. Kami berbincang tentang kesedaran politik di kalangan rakyat Malaysia yg semakin teruk. Terutamanya di kalangan orang Melayu.

3. Saya kecilkan skop. Jangan kata org Melayu keseluruhan tapi pelajar kita hari ini pon sangat teruk kesedaran politik mereka.

4. Bukan saja tak ambil tahu hal ehwal politik, tak daftar mengundi, siapa jadi menteri pon tak tahu.

5. Sebelah meja kami, ada dua siswi sedang minum.

6. Saya katakan kepada Hairi, "kau tanya la budak2 meja sebelah ni siapa Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia? Kalau dia boleh jawab, aku kerat jari Rosli!"

7. Din kata, tanya la!

8. Saya pon tanya,soalan tersebut. Dua siswi tu hanya senyum dan terpinga-pinga. Tak tahu jawapannya. Saya pon ucap terima kasih pada mereka.

9. Saya katakan pada Hairi, selamat jari Rosli tak kena kerat! Itulah yg berlaku hari ini betapa kesedaran politik di kalangan kita makin tidak mendapat tempat. Betapa kita melihat politik tidak penting, padahal segalanya berkaitan dengan politik dan kestabilan politik sesuatu yg sangat penting di negara seperti Malaysia.

10. Apa nak jadi pelajar kita ye? Sebelum beredar, saya maklumkan dua siswi itu, nama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia ialah, Dato' Saifuddin Abdullah. Tu belum saya tanya, siapakah seorang lagi Timbalan Menteri Pengajian Tinggi?

2 comments: