Sunday, April 15, 2012

Demonstrasi Pelajar - Indoktrinisasi Tidak Langsung

1) Demonstrasi oleh pelajar universiti bukan baru dalam dunia ini, apatah lagi di Malaysia. Banyak telah diperkatakan sejak dulu hingga hari ini.

2) Pelajar universiti (selepas ini disebut sebagai pelajar sahaja) merasakan mereka tahu sesuatu yang rakyat majoriti tidak tahu, justeru itu mereka memperjuangkan kepercayaan itu.

3) Perjuangan itu disokong pula oleh beberapa kumpulan atau individu lain yang biasanya mempunyai fakta atau maklumat yang menguatkan kepercayaan pelajar contohnya NGO, pemimpin politik atau sesiapa sahaja.

4) Demonstrasi atau protes yang biasa kita lihat ialah seperti perarakan, perhimpunan, usaha untuk menghantar memorandum dan banyak lagi yang biasa melibatkan sejumlah pengikut membawa sepanduk, edaran nota, ucapan yang bersemangat dll.

5) Apa yang membezakan suasana demo hari ini ialah isu yang diperjuangkan.

6) Memang negara demokrasi membenarkan kebebasan bersuara (dengan had tertentu dlm perlembagaan. Sejarah negara kita memperlihatkan kepelbagaian isu di bawa sewaktu demo pelajar.

7) YB Saifudin Abdullah menulis dalam bukunya Kalau Saya Mahasiswa, yang mana tahun 1974 adalah tahun akhir zaman kemuncak gerakan mahasiswa kerana setelah peristiwa demonstrasi Baling pada Disember 1974, pindaan telah dibuat terhadap AUKU 1971 pada awal tahun 1975 (dikenali sebagai Pindaan 1975), dan setelah itu, jelas kelihatan berlaku perubahan yang besar dari segi bermulanya zaman kelembapan gerakan mahasiswa.

8) Kenapa sekarang pelajar universiti seakan kembali aktif berdemo?

9) Kesan The Arab Spring? Mungkin.

10) Keadaan sosial, ekonomi dan politik negara kini semakin tenat? Barangkali. Akan tetapi, negara serantau lain juga menghadapi masalah yang sama. Adakah pelajar mereka berdemo?

11) Pemikiran saya, ini adalah satu kesan evolusi secara tak langsung yang berlaku hasil dari indoktrinisasi sistem pendidikan kita yang 'lemah'. Apa yang lemah ye?

12) Saya ringkaskan, bermula dari lantikan guru. Apabila guru yang dilantik adalah dari kalangan graduan yang gagal memperolehi kerja dalam bidang yang mereka minat. Menceburi profesion keguruan kerana permintaan ibu bapa dan bukan minat mereka. Maka, jadilah mereka sebagai guru yang hanya makan gaji sebagai penjawat awam. Bukan semua guru begitu, tapi yang nyata naluri nak mendidik sudah tiada (saya merujuk dari aspek kesungguhan).

13) Jika tidak, masakan ramai guru yang buat MLM, direct selling dan meniaga secara tradisional? Ada banyak masa kerana komitmen kerja tidak seperti bekerja di pejabat (8-5) dan peluang untuk buat duit tambahan. Mengapa tidak!

14) Ini berlaku lebih dari 10 tahun lalu.

15) Maka lahirlah pelajar dari sistem persekolahan yang diajar oleh guru yang kurang komitmen. Pelajar hanya belajar menghafal. Tidak didedahkan dengan kemahiran berfikir dalam erti kata sebenar dan mereka gagal membina kemahiran kognitif yang diperlukan dalam survival hidup.

16) Ikut saja apa cikgu cakap. Mereka terbiasa, doktrin mengatakan cikgu semua betul, orang besar cakap semua betul. Mesti kena ikut. Oleh itu, ikut saja la!

17) Hafal dan menghafal hingga akhirnya mereka masuk universiti. Sayangnya mereka hanya pandai menghafal dan kemahiran berfikir yang dibina tidak cukup untuk menganalisa situasi secara kritikal. Hanya setakat pemikiran asas atau lapisan pertama tapi bukan peringkat tertinggi. Mungkin juga, ia berterusan hingga peringkat sarjana (barangkali tidak sampai ke peringkat doktor falsafah).

18) Inilah yang terjadi kepada pelajar kita hari ini. Mereka gagal melihat isu dari sudut sebenar atau dari pelbagai sudut untuk menganalisa situasi. Hasilnya mereka gagal mencari punca masalah dan tersalah percaturan untuk mencari penyelesaian.

19) Sebab itu apabila dipelawa berdemo, mereka turut. Sedangkan isu sebenar mereka juga tidak jelas. Apakah ia akan berhasil, mereka juga tidak pasti.

20) Kesan indoktrinisasi ini perlukan reformasi dan transformasi pada sistem pendidikan kita. Banyak yang perlu diberi nafas baru. Soalnya sekarang, di mana nak bermula?

No comments:

Post a Comment