Monday, April 16, 2012

Ubi Keledek Dipolitikkan



1) Di suatu petang, seorang kawan saya telah post di wall FB gambar di atas.

2) Itu adalah menu minum petangnya. Sekadar nak berkongsi gambar menu petang tradisional yang memang lazat di makan sekali-sekala.

3) Ramai yang komen, bertanya itu ini dan saya turut komen dengan ringkas membayangkan betapa sedap menu tersebut. Tiba-tiba muncul satu komen yang lebih kurang begini bunyinya;

"Ramai takut undi PR bimbang terpaksa makan ubi@ keledek macam zaman Jepun dulu. Apa masalahnya makan ubi kayu @ubi keledek?"

4) Sampai gambar ubi keledek pon nak dipolitikkan?

5) Apa la nak jadi manusia sekarang ni. Mungkin ia sekadar senda gurau, tapi saya yakin ada juga percubaan telunjuk lurus kelingking berkait dalam komen tersebut.

6) Saya memilih untuk tidak respon komen itu dan saya harap orang lain juga begitu. Saya huraikan di blog ini sebagai perkongsian pemikiran sahaja.

7) Bukan apa, kalaulah saya komen contohnya "mengapa dipolitikkan ubi keledek ini?" pasti ramai manusia yang melatah dan komen menjadi lebih panjang kerana fokusnya bukan lagi pada ubi keledek.

8) Saya selesa dengan menu diet saya sekarang, ia seimbang. Kalau orang tu nak makan ubi selamanya, terpulanglah. Pada saya, sesekali makan ubi ok, tapi bukan selamanya.

No comments:

Post a Comment