Tuesday, July 3, 2012

Terpaksa, Menerima dan Memberi

1. Saya ke Pulau Pinang menghadiri tugasan rasmi luar pejabat.

2. Kesempatan berada sebilik dengan seorang pegawai kanan yang berpengalaman sebagai penceramah multi-disiplin memberi peluang kepada saya menimba pelbagai ilmu.

3. Antara yang menarik ialah tiga jenis kategori staf iaitu terpaksa, menerima dan memberi

4. Staf terpaksa ialah seorang yang membuat kerja sentiasa atas sebab terpaksa. Tiada kerelaan hati. Tidak ikhlas. Hasilnya, hanya apabila diarah, kerja dikalukan, itu pun tidak sempurna. Bukan seperti apa yang sepatutnya.

5. Staf yang menerima pula ialah staf yang hanya mengambil semua faedah untuk kebaikan dirinya. OLeh itu, kerja hanya akan dilakukan jika ada ganjaran nyata. Tiada extra bagi pihaknya tapi akan sentiasa mencari extra untuk dirinya!

6. Staf yang memberi adalah staf yang sentiasa memberi khidmat bakti dan melaksanakan tugas sebagai seorang yang beramanah. Sentiasa menambahbaik mutu kerja, sentiasa berusaha memastikan yang terbaik untuk organisasi dan kerjayanya. Inilah staf yang menjadi pilihan majikan.

7. Organisasi cemerlang harus memilih atau melahirkan staf yang memberi. Ia tidak mustahil bilamana iman dan taqwa menjadi asas.

8. Bermula dangan transformasi minda, staf yang berada dalam kategori terpaksa dan menerima pon boleh berubah menjadi staf yang memberi.

9. Kita ni kategori mana yer?

No comments:

Post a Comment