Saturday, April 14, 2012

Muhasabah Diri (Sendiri)

1) Datuk Dr Yusof Hussain, bekas mufti Wilayah PErsekutuan sewaktu menjadi Rektor KISDAR memberikan kesan kepada hidup saya.

2) Dalam satu sesi majlis ilmu beliau, saya sangat tertarik dengan konsep muhasabah diri sendiri yang beilau kupas berkaitan kisah hidup mayarakat dan umat Islam di Malaysia.

3) Saya masih ingat, ia adalah majlis ilmu yang menjelaskan kosep Islam Hadhari di zaman Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri tidak lama dulu.

4) KAta beliau, masalah dgn umat ISlam di kalangan masyarakat MAlaysia hari ini ialah merasakan diri sendiri semua betul dan orang lain semua salah. Mereka tidak muhasabah diri sendiri tapi asyik muhasabah diri orang lain. Muhasabah tu dah betul, tapi yang tak betulnya ialah kerana tidak muhasabah diri sendiri sebaliknya sibuk bercakap tentang hal orang. Cerita hal agama orang, keimanan orang, dan lain-lain lagi (tak kena gaya).

5) Muhasabah diri ni datang dari perkataan hisaba yang bermaksud menghitung diri dari segi bahasa. Dari segi istilah, muhasabah bermaksud menghitung segala-galanya tentang diri kita, akhlak, ibadat, kelemahan dan lain-lain. Konsep muhasabah ni baik untuk kita perbaiki diri sendiri, sebagai check and balance.

6) Mendengar pernyataan tentang konsep muhasabah diri sendiri, saya bertanya diri sendiri dan timbul rasa insaf. Betul, kita bukan semua betul sepanjang masa.

7) KAlaulah semua orang muhasabah diri sendiri, aman dunia. Cemerlang hidup.

8) Saya cuba berkongsi pernyataan ini. Dengan rakan. Dengan ahli keluarga. Dengan staf. Dan ramai lagi.

9) Sayangnya, bukan semua orang boleh terima. Pelik betul. Kenapa yer?

10) Mungkinkah kerana saya bukan bukan bekas mufti Wilayah Persekutuan?

11) Bukankah dakwah itu termasuk dalam kategori menyampaikan. Saya menyampaikan yang baik.

12) Bila direnungkan dan saya muhasabah diri sendiri (juga sedikit muhasabah diri orang lain yang patut saya muhasabahkan), saya fikir mereka yang tidak boleh terima pernyataan yang baik, kerana hatinya sudah mati! Kerana bebalisme. Kerana Allah tidak lagi mengizinkan unsur yang baik masuk ke dalam dirinya. Rugilah mereka yang dalam kategori itu. Nauzubillahiminzalik.

No comments:

Post a Comment