Saturday, October 20, 2012

Anekdot

1. Saya mula 'berkenalan dengan sungguh-sungguh' perkataan Anekdot sewaktu membaca blog Prof Kamil Ibrahim.

2. Ada sesuatu tentang perkataan itu yang menarik perhatian saya.

3. Memang sejak bersekolah menengah di tingkatan 3, saya didik oleh guru Bahasa Melayu saya, Arwah Cikgu Amin untuk menggunakan perkataan-perkataan baru yang 'catchy'.

4. Tanpa membuang masa saya terus google, mencari maksud anekdot. Penjelasan yang paling mudah untuk difahami tentang maksudnya ialah;

"kisah yg ringkas dan biasanya agak lucu tentang sesuatu kejadian (peristiwa)"

5. Bertambah lagi tatabahasa saya.

6. Saya yakin bahawa penggunaan terminologi dan istilah terkini dalam perbualan, pembentangan dan penulisan kita sehari-harian terutama dalam urusan kerja, mampu memberikan impak yang lebih menarik.

7. Setidaknya, ia akan menarik perhatian sisi yang mendengar.

8 Mungkin inilah beza dan perbezaan kepada mereka yang mentelaah, membaca dan berfikir.

9. Kepada Allah saya bersyukur, kerana menggerakkan akal dan minda saya untuk berfikir, dan lebih dari itu, untuk menulis posting ini.

10. Semoga ia menjadi manfaat dan ilmu yang dipanjangkan kepada pembaca blog ini. Amin, Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment