Saturday, January 26, 2013

Profesional Seorang Hipokrit

1. Saya pernah menulis pada status fb lebih kurang maksud saya, profesionalisme menjadikan seorang hipokrit itu lebih profesional.

2. Sebenarnya ini resipi kejayaan.

3. Terkadang saya pelik. Saya juga mushkil. Masih ada mereka yang berjaya dalam hidup, terutama dalam kerjaya dengan menggunakan resipi ini. Berpangkat besar, dapat kedudukan yang baik, malah dinaikkan pangkat dan mendapat pujian ketua hanya kerana resipi itu menjadi sebahagian dari hidupnya.

4. Adakah saya perlu menjadi seorang yang profesional atau hipokrit?

5. Namun saya tetap yakin dengan ayat Allah SWT dalam Al-Quran yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar. Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, maka seseungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar".

(Surah Al-Ahzab, ayat 70-71)

6. Tambahan pula Nabi Muhammad SAW bersabda dalam hadisnya, `Berkatalah yang benar walaupun pahit` dan Baginda juga bersabda yang bermaksud `Sebaik-baik jihad ialah berkata benar walaupun dihadapan Raja yang zalim`.

7. Pada saya, hidup biar ada prinsip.

8. Seringkali juga saya ditegur oleh rakan dan ahli keluarga, kerana prinsip saya. Juga saya pernah hilang kawan, kerana prinsip saya yang suka berterus terang.

9. Saya tak kisah langsung, kerana saya yakin berada di pihak yang benar.

10. Memilih untuk bercakap buruk di belakang, memang seronok. Tapi ia tidak langsung menyelesaikan masalah.

11. Tatkala ramai yang berperangai begitu, saya selesa dengan diri saya. Kepada Allah saya berdoa agar kebenaran ditegakkan. Agar hidayah berdasarkan ayat suci Allah dan hadis nabi disedari oleh semua umat manusia. Supaya mereka tahu apa yang sepatutnya dilakukan.

12. Kita perlu menjadi seorang yang profesional, terutama dalam tugas dan kerjaya. Bukan sekadar profesional, tapi produktif dan inovatif. Tetapi saya yakin, profesional tak perlu sampai ke tahap hipokrit.



1 comment: