Tuesday, June 18, 2013

Bersyukur Saat Diuji

1. Ini tajuk sebuah buku. Tulisan Prof. Dr. Mohd Kamil Ibrahim.

2. Kepada Allah saya bersyukur.

3. Kepada Allah saya berterima kasih.

4. Kerana memberikan ilham sehingga saya barangkali menjadi antara pembaca awal buku tersebut sewaktu ia diterbitkan.

5. Kerana buku tersebut memberikan asas yang baik kepada saya tentang maksud ujian Allah. Kerana buku itu meninggalkan sesuatu di hati saya. Kerana buku itu, saya masih bertahan ketika ini.

6. Saya bersyukur dan berterima kasih kepada Allah kerana masih diberikan kesihatan dan kewarasan minda.

7. Itu membolehkan saya bangun setiap pagi dan memilih apa yang mahu saya lakukan.

8. Syukur Alhamdulillah, kerja saya yang Allah tetapkan setakat ini tidak membuka ruang dan peluang kepada RASUAH.

9. Saya masih boleh membezakan antara dosa dan pahala, antara betul dan salah, antara baik dan buruk. Alhamdulillah.

10. Rasuah boleh berlaku dalam pelbagai bentuk dan keadaan. Apa yang pasti, ia sesuatu perlakuan yang tidak baik. Salah guna kuasa juga adalah satu perbuatan tidak baik yang boleh berlaku jika hilang pedoman dan bimbingan Allah SWT.

11. Sekali lagi saya bersyukur kepada Allah, sekurang-kurangnya apa yang saya ada hari ini adalah kurniaan Allah hasil titik peluh dan usaha saya dan isteri. Usaha kami dan kerja kuat kami.

12. Oleh kerana ia kurniaan Allah, kepada Allah tempat kita berterima kasih. Kepada Allah kita meminta supaya reski yang ada dilipatganda dan dipermudahkan seperti mana bacaan doa waktu Dhuha.

13. Kita bimbang jika apa yang Allah berikan ini hanya pinjaman sementara.

14. Saya bimbang jika Allah tarik balik kesemuanya atau sebahagiannya.

15. Oleh itu, saya berdoa kepada Allah semoga saya dan keluarga tidak mendatangkan murka kepada Allah. Dan semoga perlindungan Allah sentiasa diberikan kepada saya dan keluarga.

16. Ya ALLAH, kau sucikanlah reski yang kau berikan kepada kami ini sejak dulu, hari ini, esok dan selamanya. Amin.

No comments:

Post a Comment