Friday, May 8, 2009

Menangani Jenayah Ragut


Gambar ihsan Kosmo!


1. Sungguh menyayat hati apabila mangsa ragut menemui ajal apatah lagi mereka pergi meninggalkan anak-anak yang masih kecil dan belum tahu erti kehidupan dan belum pun puas menikmati kasih sayang seorang ibu.

2. Sebab itu apabila ada peragut yang berjaya diberkas oleh orang awam, mereka akan dibelasah setengah mati. Inilah yang dikatakan sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.“Lembik” la kena taji bila salah “melompat”!

3. Saya tiada pengalaman lagi membelasah peragut. Tapi saya masih ingat pengalaman jadi “tukang tambah nasi” kepada seorang pencuri kasut yang berjaya ditangkap oleh orang ramai di sebuah masjid di Sentul beberapa tahun dulu. Sampai tak boleh bercakap pencuri tu dikerjakan oleh jemaah solat tarawih sementara menunggu polis datang. Teringin juga jadi tukang belasah peragut kalau ada peluang lepas geram.

4. Kerajaan dan pihak berkuasa pastinya berusaha mencari penyelesaian bagi menangani jenayah ini. Lebih dari itu peruntukan undang-undang sedia ada cukup untuk mendakwa pesalah jenayah ragut ke muka pengadilan.

5. Soalnya bukan mudah memberkas penjenayah in kerana mereka bersifat mobile. Kejadian juga biasanya berlaku begitu pantas dan kadang kala tiada saksi kejadian. Inilah dilema yang dihadapi dan menyukarkan lagi usaha untuk membasmi jenayah ini dari berleluasa.

6. Secara relatifnya, tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa jenayah ragut telah berevolusi. Sememangnya jenayah ragut telah berlaku di negara ini sejak sekian lama dahulu.

7. Cuma, dulu peragut meragut beg tangan dan melarikannya sambil berlari. Contohnya dalam filem Do Re Mi, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee telah memuatkan babak peragut melarikan beg tangan seorang wanita sambil mereka bertiga (Do Re dan Mi) mengejar penjenayah itu. Banyak juga filem-filem lain yang menunjukkan aksi ini.

8. Kini, jenayah ini telah berevolusi apabila peragut melarikan beg tangan yang diragut dengan bermotosikal. Seakan suatu jenayah terancang, penjenayah ini biasanya menaiki motosikal berdua dan sangat cekap melarikan diri dengan motosikal. Pastinya mereka sangat arif tentang selok-belok jalan raya dan kawasan tempat kejadian.

9. Apa yang perlu kita tumpukan sekarang ialah aspek pencegahan kepada jenayah ini.

10. Kepada pejalan kaki yang membawa beg tangan, mereka telah dinasihatkan supaya berjalan melawan arus jalan raya. Ini bagi menafikan peluang peragut.

11. Kepada kakak-kakak, adik-adik atau makcik-makcik yang bermotosikal ketahuilah bawaha anda merupakan sasaran terbaru peragut!

12. Kebanyakan jenayah ragut berlaku sewaktu mangsa sedang menunggang motosikal iaitu beg tangan tadi akan direntap dari badan atau dicuri dari bakul motosikal mangsa. Inilah yang mendedahkan mangsa kepada risiko kecederaan atau membawa kepada kematian. Bagi menafikan peluang peragut sewaktu anda bermotosikal, saya mencadangkan beberapa alternatif sebagai langkah keselamatan.

13. Pertamanya, jika ada kemampuan dan kesempatan pilihlah untuk menggunakan motosikal jenis skuter. Bukan sahaja ia lebih sesuai untuk orang perempuan, malah skuter mempunyai nilai tambah keselamatan kerana ruang tempat letak barang di bawah tempat duduk skuter itu boleh digunakan untuk menyimpan beg tangan dengan selamat dan “hilang terus” dari pandangan penjenayah yang liar matanya tatkala sedang bermotosikal. Pilihlah skuter yang besar ruang tempat simpan barangnya untuk keselamatan barangan berharga anda yang lain.

14. Keduanya, bagi motosikal selain dari skuter pasanglah kotak meletak barang di bahagian belakang (ekor) motosikal. Kotak ini boleh dikunci dan sebelum memulakan perjalanan bermotosikal, simpanlah beg tangan dan barangan beharga anda yang lain di dalam kotak ini.

15. Inilah antara langkah keselamatan yang boleh diikuti untuk mengurangkan risiko dari diragut.

16. Namun begitu jenayah ragut tidak mengira tempat sama ada di kota atau di desa dan tidak pula mengenal mangsa sama ada tua, muda, perempuan atau lelaki.

17. Cadangan yang dinyatakan juga belum tentu dapat menyelesaikan terus jenayah ini seratus peratus malah tidak dinafikan kemungkinan untuk jenayah ini terus berevolusi dalam “menyesuaikan” modus operandinya dengan kaedah-kaedah yang kita fikir mampu untuk menafikan kelangsungan jenayah tersebut.

18. Mencari punca sebenar masalah yang membawa kepada jenayah ragut adalah jalan terbaik menangani fenomena ini.

19. Siapa berani menafikan korelasi antara jenayah ragut dengan aktiviti mat rempit yang keterlaluan?

20. Siapa berani menafikan korelasi antara jenayah ragut dengan jenayah curi motosikal?

21. Siapa berani menafikan korelasi antara jenayah ragut dengan penyalahgunaan dadah?

22. Justeru itu, di mana mahu kita mulakan?

2 comments:

  1. setiap dari kita harus lah berhati hati sentiasa dengan peningkatan indeks jenayah di malaysia ini,apakah tindakan kita mencegah jenayah dari berlaku?tindakan pencegahan adalah menjadi tangungjawab setiap orang.adakah anda perlu membawa senjata,setiap kali keluar berkerja atau berjalan jalan di kawasan anda sendiri?membawa senjata samaada pisau atau apa apa saja yang di ketegori senjata adalah menjadi satu kesalahan walau untuk dijadikan pelindung diri,diAmarika pepper spray menjadi pilihan yg pratikal.saya cadangkan setiap wanita kita bawa lah pepper spray sebagai langkah langkah perlindungan diri.

    ReplyDelete
  2. *بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم*
    *السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ*
    🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

    *Senaman Nafas Sejati (SNS)* adalah daripada SEGALUR SANAD SUNAN GUNUNG JATI (Wali Songo)turun ke Tokku Paloh di mana ijazahnya yang boleh kita sama sama miliki daripada GURU ,dan terus boleh digunakan (instant), ilmu HAQ tanpa khodam Dan Jin ini adalah ILMU semata-mata yang dinamakan sebagai SENAMAN NAFAS SEJATI (SNS)

    https://youtu.be/JwOuca1LDb4

    Kini oleh kerana sudah dekat masanya dengan akhir zaman, Guru perkenan untuk menzahirkan Pengijazahan SNS sebagai pakaian se-anak bangsa demi pertahanan & perjuangan kelak.

    2ijazah Diturunkan serentak dengan Mahar Promosi Sebanyak Rm388 Menghadap Guru
    jarakjauh @Rm288

    Khafiat / Kelebihan ( Atas Izin Allah) :-
    -Wibawa tinggi
    _Disegani Bangsa Jin & Manusia
    _Daya Tarik Luar Biasa
    _Menjadi Perawat
    _Aura Cahaya
    _Barokah Karomah Wali
    _Firasat Kuat & Tajam
    _Energi Positif Tinggi
    _Keselamatan Mutlak Zahir Dan Batin
    _Keselamatan Dari Pengaruh Jahat
    _Terhindar Dari Ancaman / Bahaya Yang Mengancam
    _Pagar Tubuh, Keluarga, Rumah, Pekarangan, Tempat Bisnes Dll
    _Pendinding Dari Santau, Tenung, Guna-Guna Dan Pengaruh Mistik Lainnya.
    _Pengobatan Segala Macam Penyakit
    _Kewibawaan, Mengangkat Darjat Dan Pangkat.
    _Penglarisan, Mahabbah Umum Dan Khusus
    _Memudahkan Rezekinya
    _Dipanjangkan Umurnya
    _Dikasihi Para Hamba Allah Serta Dimudahkan Segala Apa Yang Dicita-Citakannya
    - Yang bersifat panas baran sebelum ini akan menjadi mudah sejuk Dan mudah mengenali sabar dengan keinzinanNya

    *Makluman*
    Tuan Guru Ialah Orang Melayu Dari Pahang.

    Ijazah Senaman Nafas Sejati (2in1)
    Mengadap Guru
    ☘Lokasi :- Damansara Damai,Kuala Lumpur
    *Status:- Locked & Comfirmed*
    🔥Tekan Link
    https://chat.whatsapp.com/HdUtVCmuna40MtR8BiMhwm

    *ijazah jarak jauh open setiap masa bergantung kepada masa yang Guru tetapkan.(Perlu Melalui Admin)

    Ijazah Bertemu lutut dengan Guru
    1) Taklimat Dari Guru
    2) Berwuduk
    3) Sesi Ijazah Bertemu Lutut Dengan Guru , 5 min Seorang
    4) Penerangan Gerakan jurusan SNS
    5) Latihan Demonstrasi

    *Syarat Kelayakan*
    Beragama Islam
    18 ke bawah dapat keizinan dari ibu bapa atau penjaga
    *Cukup Akal & Sihat Tubuh Badan

    *Pantang-Larang*
    *Tidak membuat perkara yang di haramkan oleh agama islam.

    *Amalan*
    -Bismillah
    -Syahadah
    -Al-fatihah
    -Yassin Ayat 82

    *Pendaftaran*
    Segala pembayaran dan comfirmation nama,boleh berurusan dengan Encik Admin
    0129799338

    Boleh Masuk Group Melalui Link Di Bawah Ini👇🏼👇
    *Telegram KeilmuanHaq*
    http://t.me/KeilmuanHaq

    *Activity & Testimoni SNS*
    http://t.me/SenamanNafasSejati

    WHATSAPP SAYA SEKARANG JUGA!!!
    www.wasap.my/+60129799338/IjazahSNS

    ReplyDelete