Thursday, February 23, 2012

Al-Mathurat

1. Sewaktu bersarapan di Intekma semalam, saya terjumpa kenalan lama, Prof Dr Suhaimi Muhammad. Professor di program industri perkayuan UiTM Pahang.

2. Beliau dalam perjalanan ke Syarahan Tun M - Transformasi Penyelidikan.

3. Agak lama juga tidak berjumpa manusia baik yang tidak pandai marah ini. Beliau sentiasa merendah diri. Murah hati dan selalu bersedekah. Gaya penampilan persis Dato' Dr Fadilah Kamsah.

4. Bukan sahaja bersedekah kepada manusia. Beliau juga bersedekah kepada haiwan. Seorang kenalan pernah nampak Prof datang awal pagi ke pejabat, ada kucing menanti di hadapan biliknya. Lalu dengar Prof bertanya pada kucing, "Dah makan dah?".

5. Prof masuk biliknya dan keluar semula bersama sekotak makanan kucing yang kemudian diberikan kepada kucing itu, yg katanya memang akan setia menunggu di depan biliknya saban hari.

6. Sewaktu zaman persijilan ISO dulu, Prof diminta sediakan dokumen SPK. Beliau tiada pengalaman dan pentadbiran bukan bidangnya (bidangnya ialah perkayuan, tumbuh-tumbuhan herba dll).

7. Prof datang mohon bantuan saya, sambil membawa sebungkus buah anggur gred tinggi yang mahal harganya. Buah tangan katanya (bukan rasuah). Malu saya bila seorg Professor dtg kepada saya mohon bantuan. Saya bantu sampai dokumen siap. Prof ucap terima kasih tak putus-putus pada saya.

8. Semalam sempat berbual tentang anak-anaknya. Anak sulungnya yang lelaki sudah 7 tahun di Jepun! Saya kata sudah fasih berbahasa Jepun, kata Prof anaknya dah jd mcm Jepun pon. Belajar sejak peringkat sarjana muda, akan kembali ke tanah air dengan PhD tidak lama lagi dan menjadi pensyarah seperti ayahnya. Cuma, bidangnya ialah kejuruteraan komputer. Anak keduanya, baru kembali dari Adelaide, dengan sarjana muda dalam bidang Bioteknologi. Syukur Prof, anak2nya berjaya. Semoga anak2 saya juga nanti akan berjaya seperti anak2 Prof.

9. Sebelum beredar, beliau hadiahkan saya CD audio bacaan Al-Mathurat yang berupa 'single' terbaru beliau. Tanda persahabatan katanya. Sempat lagi beliau minta maaf dengan saya bimbang kalau bacaannya tidak sedap didengar.

10. Padahal, bacaan sedap dan mengasyikkan. Jadi bahan halwa telinga dan jiwa saya di pejabat sekarang. Syukur Alhamdulillah, semoga Allah panjangkan umur dan murahkan reski Prof Dr Suhaimi. Amin.

2 comments:

  1. suka baca al-mathurat
    dengar CD ustaz badrul amin pun okey juga

    ReplyDelete
  2. semoga Allah pelihara Al-Ustaz Badrul Amin

    ReplyDelete