Tuesday, October 23, 2012

Memahami dan Minta Difahami


1. Ia pernyataan yang ringkas. Tentang dua keadaan vice versa.

2. Bergantung kepada situasi, siapa yang terlibat, kepentingan dan lain-lain. Ia adalah tentang baik atau buruk, untung atau rugi.

3. Saya yakin ini situasi popular dalam sebuah organisasi pekerjaan, ramai pernah melaluinya.

4. Bagaimana pengalaman bagi yang pernah merasainya?

5. Dalam kesibukan tugas di pejabat yg sedang bersedia menghadapi mesyuarat penting, seorang ketua mengharapkan komitmen 100% dari stafnya. Ia tentang persediaan terbaik. Ia tentang penelitian. Kesempurnaan tugas. Supaya laporan disiapkan dengan baik dan mesyuarat berjalan lancar tanpa masalah. Pada waktu yang sama, staf yang menjadi tunjang organisasi, yakni orang harapan si ketua mendapat perkhabaran tidak baik. Anaknya sakit, masuk hospital, nak kena jalani pembedahan. Ini menghalang komitmen dan tumpuan. Kerja penting, tapi soal kesihatan anak jauh lebih mustahak. Apatah lagi ia soal antara hidup dan mati.

6. Seorang ketua yang memahami akan berkata pada dirinya, ini satu bentuk ujian kepada dirinya, untuk melihat kehebatan kepemimpinan dalam mengendalikan tugas. Walau tanpa orang harapannya, kerja masih boleh diurus dengan baik. Biarlah staf itu, samada berjawatan pegawai, atau sekadar staf sokongan, menguruskan masalah kesihatan anaknya. Lagi pun, sebagai ketua di pejabat, tak pula ada kesempatan nak melawat sampai ke hospital. Apalah mahu bergantung harap kepada satu atau dua staf untuk membuat persediaan mesyuarat? Kerja boleh dilaksanakan oleh mana-mana staf, dengan syarat adanya good governance! Ini persoalan kecekapan memimpin senagai ketua organisasi.

7. Malang sekali, bagi ketua yang tidak memahami, rimas dan seram sejuk menyelubungi jiwa. Timbul lah persoalan, 'masa ni lah pulak anaknya nak sakit?'. Alasan apa ni? Bukankah kerja perlu diberi keutamaan? Kalau pun anaknya sakit sekarang, perlukah selamanya menunggu di hospital. Tiadakah saudara mara terdekat lain boleh membantu kerana tugas ini 'urgent and important'!

8. Seorang staf yang minta difahami akan berkata, ini soal keutamaan untuk memilih dan di mana harus berada? Mungkin kali ini ia soal antara hidup dan mati. Kerja memang penting, tapi soal kesihatan anak menjadi tanggungjawab ibubapa. Tak mahulah kerana salah percaturan, menyesal seumur hidup. Selamanya di pejabat, semua kerja disempurnakan dengan sebaik mungkin. Masakan dengan sekali ini, ada sebab yang jelas, maka orang lain tak boleh lakukan bagi pihaknya? Mesti si ketua faham keadaannya yang terdesak. Memerlukan perhatian untuk bersama si anak yang sakit, apatah lagi jika berperanan sebagai ketua keluarga dan anak dalam bilangan yang ramai?

9. Malang sekali, bagi staf yang tidak minta difahami, akan terus mengutamakan kerjanya. Kesempurnaan tugasnya adalah keutamaan hidup. Ya, anak sakit, penting........tapi kan ke ada si isteri atau adik beradik yang boleh membantu. Jika semua sudah tak pedulikan kerja, siapa nak bertanggungjawab jika organisasi lingkup? Barangkali staf dengan komitmen sebegini sudah hampir tiada lagi. Kalau ada pun, mungkin dari jenis yang ada tanggungjawab dengan anak dan isteri. Kerana jika sebegitu komitmennya pada kerja, pasti staf jenis ini meilih untuk tidak berumahtangga. Kerjayalah yang menjadi keluarganya!

10. Inilah antara karektor manusia dalam organisasi yang memahami dan minta difahami, serta keadaan disebaliknya.

11. Siapa pun kita. Sebagai ketua, pegawai atau sekadar staf sokongan, bukankah kerja keras dan rezeki yang dicari itu adalah untuk keluarga? Paling utama, untuk anak-anak yang sedang membesar, mahu kita berikan kehidupan yang lebih baik.

12. Korelasi wujud dalam memahami dan minta difahami, tetapi yang mana lebih signifikan tidak dapat dianalisa secara regresi.

13. Sebagai ketua atau staf, di mana harus keutamaan diletak kena pada tempatnya?

14. Sebagai ketua, untuk memahami dan sentiasa memahami terus menerus, bilakah pula giliran untuk ketua minta difahami oleh staf tentang keperluan organisasi dan melaksanakan tugas dengan beramanah? Memang ada dalam organisasi, staf yang tak habis-habis menipu dan mereka pelbagai alasan, semata-mata untuk menutup penyakit malas dan tidak amanah dalam tugas.

15. Sebagai staf yang minta difahami, perlukan untuk terus minta ketua memahami kita dan adilkah untuk kita ambil kesempatan tatkala bila ketua seorang yang baik, berkomitmen tinggi dan pentingkan kesempurnaan? Bukankah ada masanya, kita sebagai staf perlu memahami hasrat ketua yang mahu supaya kita menjadi staf yang lebih berakauntabiliti.

16. Persoalan iman dan mata hati yang bersandar semata-mata kerana Allah sahaja mampu mengurus permasalahan ini menjadi satu peluang yang tidak menjejaskan mana-mana pihak.

17. Keimanan dan ikhlas kerana Allah tidak akan membiarkan seorang ketua menjadi zalim dan tidak mahu memahami situasi stafnya dalam apa juga keadaan.

18. Keimanan dan ikhlas kerana Allah tidak akan membiarkan seorang staf menzalimi dirinya sendiri hingga sanggup menipu semata-mata kerana minta difahami dalam apa juga keadaan.

19. Perlukan hubungan timbal balas ini berterusan dalam sebuah organisasi secara turun temurun, merentas zaman?

20. Wallahuallam.


1 comment:

  1. faham! itulah situasi dilema yang harus bahkan wajib dilalui... namun kesabaran yang tinggi dan kekuatan motivasi diri amatlah diperlukan.

    Situasi seperti ini memang lah ditakuti dan kita harus sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan.

    Kita mampu merancang... perancangan yang teliti mudah-mudahan mendapat sokongan dan mendapat takdir yang sewajarnya...

    :D

    ReplyDelete