Wednesday, April 29, 2009

Falsafah Pak Pandir - Yang Remeh Temeh

1. Masih ingat lagi dengan keletah Pak Pandir yang popular dengan lagunya Yang Remeh Temeh? Lagu itu diangkat sebagai Juara Kategori Irama Malaysia pada pertandingan Juara Lagu Tahun 1992. Kita hayati bait-bait liriknya;

Ada mata pandang
Ada telinga dengar
Ada mulut diam
Ada tangan garu
Ada kaki goyang
Ada otak pandai
Ada akal pakai
Ada bijak gadai
Ada mata pejam
Ada mulut kunyah
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekeliling mu
Yang remeh dan yang temeh
Berlegar di sekeliling mu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu
Buatlah..(buatlah..)
Buatlah tak tahu
Rela jadi tunggul
Rela jadi patung
Tunggu dilelong
Suruh angguk-angguk
Suruh geleng-geleng
Oh puji lah aku
Ampu lah aku
Senang hidup mu
Ada tangan tadah
Ada maruah campak

2. Sebelum itu kita soroti siapa Pak Pandir?

3. Penyanyi ini membawa imej seorang tua. Namun saya yakin usia sebenarnya jauh lebih muda dari imej yang di bawa. Sekarang penyanyi ini sudah menyepi tanpa khabar berita. Mungkin Melodi boleh suruh Michelle “Serkap” di mana Pak Pandir sekarang atau Nas Ahmad boleh “Terjah” apa yang sedang dibuat oleh Pak Pandir?


4. Pada saya lirik lagu ini membawa maksud yang tersirat tentang kehidupan. Beliau menceritakan ragam sesetengah manusia yang hidup dalam kepura-puraan. Sanggup membutakan mata, memekakkan telinga dan mengikut telunjuk pihak tertentu walau pun hakikatnya jauh dari nyata.

5. Inilah hakikat hidup. Kalau mahu selamat, kita perlu menari ikut rentak lagu. Berlakon mengikut skrip yang ditetapkan. Walau pada hakikatnya ada yang tidak kena pada mata sekali pun, kita perlu mengikut kalau mahu diterima umum.


6. Jika tidak kita akan dipinggir. Kita dilihat sebagai pelik dan anti pembangunan.

7. Mungkin pada sesetengah pihak, ini perkara “remeh temeh”.


8. Tapi jangan lupa. Perkara yang remeh temeh atau kecil-kecil ini boleh menjadi besar kalau tidak ditangani dengan baik.

9. Kita jangan nafikan bahawa tamadun yang besar di dunia ini juga pernah runtuh hanya kerana perkara-perkara kecil. Seorang jeneral yang hebat dengan bala tentera yang besar pun dibuktikan oleh sejarah pernah tewas dalam perang hanya kerana salah dalam strategi disebabkan perkara-perkara kecil.

10. Tesis PhD yang sarat dengan kajian ilmiah, huraian yang analitikal dan penemuan-penemuan baru boleh ditolak hanya kerana kesilapan pada format penulisan, margin dan binding.

11. Kita set piawaian, tapi kita sendiri tak ikut, maka runtuhlah sistem!


12. Inilah kesan besar kepada perkara-perkara yang kita anggap kecil. Sebab itu, jangan kita anggap perkara yang remeh itu kecil dan perkara yang kecil itu remeh. Hargailah mereka yang teliti dalam kerjanya kerana ketelitian tidak ada pada semua orang. Paling penting untuk kita bertanya, adakah aku ini teliti orangnya?

8 comments:

  1. Kuman diseberang laut nampak...

    ReplyDelete
  2. Tuan IMA,

    Sebab itu penting konsep muhasabah diri sendiri. Wallahuallam

    ReplyDelete
  3. Cuba selidiki lirik ini segi ilmu makrifat

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Pemikiran & perkongsian tuan memang terbaik. 👍🏼 Mohon 'share'. 🌟

    ReplyDelete